/ اتو تست

نقد و بررسی رنو کولئوس 2018

نقد و بررسی رنو کولئوس 2018

در نمایشگاه خودروی پکن 2016 ، رنو نسل دوم Koleos را معرفی کرد. نسل قبلی این خودرو ، اولین شاسی بلند این شرکت بود که از سال 2008 تا 2015 به بازار عرضه شد و آمار فروش آن نشان داد که رویه این شرکت ، مثل دیگر خودروسازان فرانسوی خوب نبوده و موفقیت زیادی کسب نکرد. بعد از این همکاری رنو با نیسان باعث شد تا نسل بعدی این خودرو با تغییرات زیادی همراه شود و بتواند با دیگر خودرو های هم کلاسش به خوبی رقابت کند.

طراحی ظاهری

در کولئوس همان زبان طراحی جدید و آشنای رنو که در تالیسمان استفاده شده بود، به کار رفته است. پلتفرم این خودرو از نیسان X Trail بر گرفته شده است و همین باعث ایجاد شدن چالش بزرگ برای طراحان این خودرو بوده است. اما نقطه قدرت طراحان وقتی مشخص می شود که تنها در نمای جانبی و فرم ستون ها به شباهت این دو خودرو پی می بریم و در نمای جلو و عقب نشانه از ایکس تریل در کولئوس نمی بینیم.

اولین چیزی که در نمای جلوی این خودرو به چشم می آید ، چراغ های LED روز C مانند است و خطوط کشیده شده از کاپوت به سمت لوگوی رنو ، باعث جذابیت این خودرو شده اند. در قسمت عقب خودرو هم همان چراغ های پیوسته مخصوص رنو را می بینیم که با استفاده از LED های سه بعدی طراحی شده است. استفاده از اسپویلر عقب به زیبا تر شدن این قسمت کمک زیادی کرده است. البته به نسبت جذابیت جلوی خودرو ، قسمت پشتی چندان جذاب به نظر نمی رسد.

کولئوس در این تغییر نسل ، تغییر ابعاد زیادی را تجربه کرد؛ ابعاد این خودرو قبلا نزدیک به کیا اسپورتیج و هیوندایی توسان بود ، اما الآن در ابعاد تویوتا RAV4 و هیوندایی سانتافه قرار گرفته است و ارتفاع 20 سانتی متری این خودرو از سطح زمین ، کولئوس را برای آفرود سواری مناسب می کند.

داخل خودرو

طراحان رنو در نسل جدید به مراتب از طراحی داخلی ساده نسل گذشته فصله گرفته اند و حالا داخل کوئوس با یک محیط لوکس و مدرن طرف هستیم. روی کنسول میانی ، یک نمایشگر 8.7 اینچی قرار دارد که سیستم اطلاع رسانی / سرگرمی R-Link 2 مجهز شده است. این سیستم تمامی تجهیزات کابین اعم از سیستم صوتی BOSE (با 12 اسپیکر و ساب ووفر و آمپلی فایر که یکی از بهترین انواع بین خودرو های هم رده است) ، سیستم چندرسانه‌ای و سرگرمی، نقشه‌های مسیریابی، تماس‌های تلفنی بدون دخالت دست راننده، رادیو و سیستم‌های کمکی را کنترل می‌کند.  این نمایشگر عملکردی کاملا شبیه به یک تبلت دارد و می توانید اپلیکیشن های مربوط را برای آن دانلود کنید. همچنین یک صفحه نمایش رنگی 7 اینچی نیز در قسمت پشت آمپر تعبیه شده که قابلیت شخصی سازی داشته و اطلاعاتی مانند سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و … را نمایش می دهد.

داخل خودرو بسیار آرام است و صدای باد و نویز محیط به سختی به گوش می رسد. متریال استفاده شده داخل کابین هم به خوبی حس کیفیت را منتقل می کند. از امکانات این خودرو می توان به نورپردازی LED داخلی ، صندلی های چرمی با کیفیت مطلوب به همراه گرمکن صندلی و سقف پانارومیک اشاره کرد که برای یک خودروی شاسی بلند متوسط کافی به نظر می رسند.

به لطف تغییر ابعاد این خودرو در نسل جدید ، فضای زیادی در اختیار سرنشینان قرار می گیرد. فضای بار عقب هم بیشتر شده و این فضا تا بالای پشتی صندلی های عقب برابر 550 لیتر است و اگر صندلی های عقب را بخوابانید، به 1690 لیتر هم می رسد. از امکانات کاربردی کولئوس در این زمینه، باز کردن درب صندوق برقی آن توسط حرکت دادن پا زیر سپر عقب و بدون دست زدن به آن است.

عملکرد فنی

برای این خودرو از همان موتور 2.5 لیتری ایکس تریل استفاده شده که تقریبا تفاوت چندانی با پیشرانه نسل قبلی ندارد. این پیشرانه چهار سیلندر توانایی تولید 171 اسب بخار در دور 6000 و 233 نیتون متر گشتاور در دور 4000 را دارد و تنفس آن طبیعی است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع CVT ایکس ترونیک است ( که مشخصات عملکردی و اقتصادی بهتری را نسبت به گذشته ارائه می دهد و از قابلیت شبیه سازی تعویض هفت دنده نیز برخوردار است.) و نیرو رو ابه چهار چرخ منتقل می کند.البته انتخاب نوع انتقال نیرو بین حالت های تک دیفرانسیل (انتقال نیروی دائمی به چرخ های جلو)، دو دیفرانسیل هوشمند (انتقال لحظه ای به چرخ های عقب برای جبران هرزگردی) و چهارچرخ متحرک دائمی به انتخاب شماست و می توانید بسته به شرایط هر کدام را انتخاب کنید.

سیستم تعلیق این خودرو بسیار خوب عمل می کند و کمترین مقدار از نوسانات را به کابین انتقال می دهد. البته در مقابل، فرمان پذیری خودرو علیرغم سیستم های کنترلی کمی مشکل دارد و ممکن است برای رانندگی در پیچ های تند و سرعت بالا خوشایند نباشد. مصرف ترکیبی این خودرو 8.7 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است.

ایمنی

کولئوس در زمینه ایمنی بسیار خوب عمل می کند و توانسته از موسسه euro NCAP امتیاز کامل را دریافت کند. این خودرو به لطف کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، کیسه هوای پرده در جلو و عقب ، کیسه هوای لگن و قفسه سینه برای راننده و سرنشین جلو ، سیستم ضد قفل ترمز ها ABS ، سیستم نیروی ترمز الکترونیکی EBD ، سیستم ترمز کمکی سطوح شیب دار HSA ، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ، کمک ترمز اضطراری (EBA) ، ترمز پارک الکترونیکی و شاسی تقویت شده یکی از امن ترین خودرو ها در این کلاس است. البته سیستم های کمک راننده مثل هشدار نقاط کور هم برای این خودرو فعال است.  

فروش

این خودرو توسط نگین خودرو ، نماینده رسمی رنو وارد بازار ایران شده است. البته قیمت آن پس از مدتی فروش ، افزایش را تجربه کرده و به نظر نمی رسد خودرویی با قیمت حدود 30 هزار دلار باید در ایران 300 میلیون تومان هزینه بردارد. در زمینه فروش نارضایتی هایی هم از شرکت واردکننده وجود دارد و بعضی مشتریان با تاخیر زیادی نسبت به موعد تحویل خودروی خود را تحویل گرفته اند و در چند ماه گذشته تغییر حدودا 100 میلیونی را تجربه کرده است. تنها تفاوت مدل 2017 و 2018 این خودرو ، در موجود بودن قابلیت اتوپارک است ؛ که البته این ویژگی در بعضی از نسخه های سال گذشته هم موجود بود، و همین تفاوت سال باعث اختلاف قیمت حدودا 30 میلیون تومانی می شود.

کیا سورنتو ، هیوندایی سانتافه ، تویوتا RAV4 ، نیسان X-Trail ، میتسوبیشی Outlander و هوندا CRV رقبای اصل این خودرو در بازار ایران هستند و اگرچه کولئوس از لحاظ امکانات و طراحی بسیار خوب عمل می کند ، اما باز هم رقابت سختی با این رقبا خواهد داشت. چرا که علاوه بر قدرت رقبای محبوبی مثل سانتافه و RAV4 ، شرکت وارد کننده هنوز در زمینه فروش خوب عمل نکرده و نتوانسته از محبوبیت رنو در ایران مثل گذشته استفاده کند.

رنو کولئوس

Renault Koleos

نوع موتور

4 سیلندر خطی تنفس طبیعی

حجم موتور

2.5 لیتر

قدرت

171 اسب بخار در دور 6000

گشتاور

233 نیوتن متر در دور 4000

شتاب

                  9.8 ثانیه

حداکثر سرعت

199 کیلومتر بر ساعت

گیربکس

CVT X-Tronic

ترمز

جلو دیسکی خنک شونده ، عقب دیسکی

فرمان

متغیر برقی

تعلیق

جلو مک فرسون ، عقب چند اتصالی

انتقال قدرت

4WD (4x4i)

مصرف سوخت جاده ای

6.9 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت شهری

10.7 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

8.3 لیتر در صد کیلومتر

حجم مخزن سوخت

60 لیتر

ابعاد

۴۶۷۲/۱۸۴۳/۱۶۷۸ میلی متر

وزن بدون بار

1607 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

550 لیتر

 

مطالب مرتبط
256 کاراکتر باقی مانده