/ اتو تست

نقد و بررسی بی ام و X3 2018

نقد و بررسی بی ام و X3 2018

حدود 15 سال پیش بی ام و برای اولین بار از شاسی بلند کامپکت خود با نام X3 رونمایی کرد. نسل بعد از آن هم حدود 7 سال بعد به بازار آمد و تولید آن تا سال گذشته ادامه داشت. هر دو نسل از X3 توانستند موفقیت زیادی در زمینه فروش کسب کنند و به یکی از محبوب ترین خودرو های بی ام و تبدیل شدند. حالا بی ام و با سرمایه گذاری بیشتر روی این محبوبیت نسل سوم از این خودرو را برای سال 2018 به بازار عرضه کرده است.

طراحی ظاهری

نسل قبلی که با کد F25 شناخته می شد، ظاهر بسیار جذابی داشت و در سال های فروشش محبوبیت زیادی کسب کرد. ظاهر این خودرو آنقدر خوب بود که طرفداران این خودرو از توقف تولید این خودرو خوشحال نشدند و نسل جدید کار سختی برای جلب رضایت مشتریان در پیش دارد. نسل سوم با کد G01 از همان فرم طراحی X3 پیوری می کند ، اما تغییرات زیادی در ظاهر آن اتفاق افتاده است. چراغ های جلو دیگر به جلو پنجره متصل نیستند ، جلو پنجره مشبک و دریچه هوا بزرگتر شده اند. حالا دیگر از آن مه شکن گرد خبری نیست و ال ای دی های خطی جای آن را پر کرده اند. بدنه خودرو در حدود 5 سانتی متر کشیده شده است و به عرض آن هم 1 سانتی  متر اضافه شده است. ارتفاع 20 سانتی متری تا سطح زمین باعث می شود قابلیت استفاده از X3 در خارج جاده موجود باشد و تا حد خوبی قابلیت آفرود دارد.

چراغ های استفاده شده در عقب خودرو از نوع سه بعدی هستند و از اگزوزهای دوتایی در تمام مدل های آن استفاده خواهد شد. رینگ های آلیاژی از 18 تا 21 اینچی برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

داخل خودرو

کیفیت متریال استفاده شده داخل X3 جدید حتی از نسل قبلی هم بهتر شده است و چرم و پلاستیک به کار رفته در آن بسیار مرغوب هستند. البته طراحی داخلی این خودرو کاملاس شبیه به نسخه های اخیر این شرکت است و بیش از حد به داخل سری 5 شباهت دارد.

یک نمایشگر 10.2 اینچی در وسط داشبورد جای گرفته که در نوع خود بسیار بزرگ است و با روش های مختلف قابل کنترل است. این نمایشگر به چهار طریق لمسی، اشاره‌ای، صدا و کنترلر آی درایو، قابل به‌کارگیری شده است و ردیاب ماهواره را به صورت پیش فرض دارد ؛ اما برای استفاده از Apple CarPlay باید در حدود 300 دلار هزینه کنید.

گرمکن و سردکن صندلی های جلو و تهویه مطبوع سه گانه که به صورت همزمان این اجازه را به مسافران قسمت جلو و عقب خودرو می‌دهد تا دمای مورد نظر خود را به دلخواه تنظیم کنند، قابلیت تنظیم زاویه پشتی صندلی این خودرو که قبلا تنها در دو زاویه ۲۰ و ۴۰ درجه ممکن بود تغییر کرده و حالا امکان تنظیم در هر زاویه ای فراهم است. سیستم تهویه اختصاصی صندلی‌های جلو، نوردهی محیطی جدید، افزایش ۷۵ درصدی سایز قسمت نمایش‌دهنده اطلاعات ضروری روی شیشه جلوی خودرو (head-up display) و پکیج‌های لوکس و اسپورت سری M جهت استفاده در فضای داخل یا بیرون خودرو که مشتری قادر به انتخاب آنها است تنها بخشی از امکانات و تکنولوژی‌های به کار رفته در این خودروی شاسی بلند زیبا به شمار می‌رود. البته برای دسترسی به پکیج های لوکس و آپشن های اضافه برای این خودرو باید هزینه زیادی بپردازید و این از نقاط ضعف بی ام و در بخش فروش به حساب می آید. برای مثال تنها رنگی که به صورت رایگان برای این خودرو موجود است، سفید آلپاین و مشکی جت بلک هستند و برای هر رنگ به غیر از این دو باید 550 دلار بپردازید. در واقع این خودرو در مدل پایه xDrive30i ، 42 هزار دلار قیمت دارد ، اما برای نصب تمام آپشن های اضافه باید در حدود نصف قیمت خودرو (21 هزار دلار) بپردازید.

عملکرد فنی

دو نسخه اصلی برای این خودرو در نظر گرفته شده است. XDrive30i موتوری 4 سیلندر ، 2 لیتری و مجهز به توربو شارژر دارد که می تواند 248 اسب بخار و 350 نیتون متر گشتاور تولید کند. با این موتور X3 در حدود 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و می تواند تا 210 کیلومتر بر ساعت پیش برود.

در نسخه دیگر بی ام و X3 برای اولین بار از پیشوند M استفاده شده و M40i نام گرفته است و فعلا قوی ترین X3 موجود است. در این نسخه از یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری مجهز به توربو شارژر استفاده شده که می تواند در دور 5800 ، 355 اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاورش برابر 465 نیوتن متر است. البته تفاوت هایی هم د رظاهر این دو نسخه وجود دارد.

هر دو از یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک استفاده می کنند که البته برای M40i کمی بهینه تر شده است. یکی از نکات عجیب درباره این خودرو این است که فرمان نسخه xDrive30i که از M40i که خصوصیاتی اسپرت تر دارد، دقیق تر عمل می کند و تغییرات اعمال شده توسط بی ام و در جهت عکس حرکت کرده است. سیستم تعلیق به کار رفته در این خودرو هم در نوع خود یکی از بهترین هاست و در استفاده داخل جاده و خارج آن از این کامپکت به خوبی حمایت می کند.

ایمنی

سیستم های جلوگیری از برخورد مثل ترمز اضطراری هوشمند باعث جلوگیری از تصادف می شوند. اما در صورت برخورد ، شاسی تقویت شده و 6 ایربگ از سرنشینان محافظت می کنند و با این ویژگی توانسته امتیاز کامل ایمنی را از موسسات تست تصادف کسب کند. تا جایی که ایمنی سرنشینان این خودرو نمره 93 درصد را به خود اختصاص داده است.

فروش

این خودرو هنوز به داخل کشور وارد نشده است. X3 همیشه در ایران محبوب بوده و احتمالا در صورت عرضه ، فروش خوبی را تجربه کند. البته رقبای این خودرو هم کم نیستند و نمی توان از پورشه ماکان ، ولوو XC60 ، لکسوس NX و آئودی Q5 چشم پوشی کرد.

 

بی ام و X3 (xDrive30i)

BMW X3 (xDrive30i)

نوع موتور

4 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر

حجم موتور

2 لیتر

قدرت

248 اسب بخار در دور 5200

گشتاور

350 نیوتن متر در دور 4800

شتاب

                  6.3 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

ترمز

جلو و عقب دیسکی

فرمان

متغیر برقی

تعلیق

جلو مک فرسون ، عقب چند اتصالی

انتقال قدرت

AWD

مصرف سوخت جاده ای

8.1 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت شهری

10.5 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

9.4 لیتر در صد کیلومتر

حجم مخزن سوخت

65 لیتر

ابعاد

4716/1897/1676 میلی متر

وزن بدون بار

1848 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

550 لیتر

مطالب مرتبط
256 کاراکتر باقی مانده