/ اتو تست

نقد و بررسی فولکس واگن پاسات

نقد و بررسی فولکس واگن پاسات

بعد از مدت ها محصولات فولکس واگن دوباره به صورت رسمی وارد بازار ایران شده و شرکت ماموت خودرو مسئولیت فروش آنها را به عهده دارد. این شرکت برای شروع اقدام به فرشو دو مدل تیگوان و پاسات کرده و برچسب قیمتی 285 میلیون تومان را به پاسات زده است. حالا با ورود این خودروی آلمانی ، کار برای رقبای کره ای و ژاپنی سخت خواهد شد و رقابت بازار سدان های خانوادگی جذاب تر از همیشه خواهد بود.

طراحی ظاهری

در نسل هشتم پاسات که با کد b8 شناخته می شود ، از پلتفرم مشترک با تیگوان ، گلف و آئودی A3 استفاده شده است. نسل جدید این خودرو کمی بزرگتر شده و در کلاس سدان های خانوادگی مثل تویوتا کمری قرار می گیرد.

نمای جلوی این خودرو با استفاده از ال ای دی های روز و هماهنگی خوب اجزا ، جذاب تر از قبل شده ، اما مثل همیشه فولکس واگن در طراحی ریسک نکرده و هنوز سادگی حاکم بر محصولات این شرکت احساس می شود. خطوط بدنه این خودرو ملایم هستند و فرم ستون های عقب آن هم کمی به خودرو های فست بک شباهت دارد.

در نسل جدید عقب خودرو تغییر زیادی کرده و چراغ های چندوجهی جای چراغ های ساده قبلی را پر کرده اند. ال ای دی استفاده شده در این چراغ ها هم بسیار هیجان انگیز است و روحیه ای اسپورت دارد.

در مدل هایی که در ایران به فروش می رسد از رینگ های آلومینیومی 18 اینچی استفاده شده که باعث جذابیت بیشتر خودرو می شوند. 

داخل خودرو

داخل خودرو بالاتر از کلاس این خودرو به نظر می رسد و بیشتر به خودرو های لوکس شباهت دارد. دریچه های هوا در یک نوار قرار گرفته اند که در آن به خوبی از قطعات کرومی استفاده شده و وسط آن یک ساعت آنالوگ به چشم می خورد.

امکانات رفاهی مدل هایی که در ایران عرضه می شود زیاد است و از این نظر می تواند از رقبا پیشی بگیرد. برای مثل در وسط داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ 9.2 اینچی به کار رفته است که مسئولیت مدیریت سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی را به عهده دارد. علاوه بر این برای صفحه کیلومتر هم از یک نمایشگر 12.3 اینچی استفاده شده و اطلاعات ناوبری در آن به نمایش گذاشته می شود. حتی برای راحتی بیشتر راننده ، هدآپ دیسپلی یا HUD هم به کار رفته تا اطلاعات مورد نیاز روی شیشه جلو به نمایش گذاشته شود.

فضای سرنشینان جلو و عقب کافی به نظر می رسد و ارگونومی صندلی ها برای سفر های طولانی مناسب است و فضای بار آن به 586 لیتر می رسد. سقف پانارامیک ، تهویه مطبوع سه گانه ، سیستم اتوپارک و دوربین 360 هم از امکانات دیگر این خودرو هستند.

عملکرد فنی...

یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر که به اینترکولر و توربوشارژر مجهز شده ، در پاسات به کار رفته که سرعت خودرو را در کمتر از 8 ثانیه به 100 کیلومتر بر ثانیه می رساند. این پیشرانه توانایی تولید 180 اسب بخار نیرو به همراه 250 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت موتور هم توسط یه جعبه دنده 7 سرعته و 2 کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود.

یکی از نقاط قوت پاسات مصرف سوخت آن است. این خودرو در هر 100 کیلومتر تنها در حدود 5.8 لیتر سوخت مصرف می کند که برای یک خودرو با این ابعاد و قدرت بسیار مناسب به نظر می رسد و از استاندارد آلایندگی یورو 6 پیروی می کند.  

ایمنی

پاسات به کمربند ایمنی با ۳ نقطه‌ی کشش، جایگاه مخصوص حمل کودک، فناوری الکترونیکی حفظ تعادل خودرو (ESC)، سیستم جلوگیری کننده از لیز خوردن (ASR)، قفل الکترونیک دیفرانسیل (EDL) و ترمز کمکی پیشرانه (EBA) و ABS، EBD و HBA مجهز شده است. این خودرو مانند دیگر خودرو های فولکس واگن در تست های تصادف euro NCAP و IIHS توانست امتیازات خوبی به دست آورد و تنها نقطه ضعف آن نسبت به رقبا ، هزینه های بیشتر تعمیر بعد از تصادف بود.

فروش

این خودرو در بازار های جهانی فروش بالایی دارد و مدل های مختلفی از آن تولید می شود. برای مثال مدل های استیشن و یا نوع CC (که کمی بزرگتر است) در بعضی کشور ها موجود است که با توجه به سلیقه مشتری های ایرانی احتمال حضور در کشور را ندارند. نسخه آمریکای این خودرو هم ظاهری کمی متفاوت دارد ، اما پاسات با همان ظاهر اروپایی در ایران عرضه خواهد شد.

ماموت خودرو برای پاسات امکانات کاملی را در نظر گرفته و قیمت گذاری آن فعلا نسبت به رقبا مناسب به نظر می رسد. این خودرو امکانات زیادی دارد و از یک پیشرانه قدرتمند و کم مصرف استفاده می کند. راحتی سرنشینان این خودرو به همراه فضای کافی باعث می شود تا پاسات به یکی از گزینه های مناسب برای سفر تبدیل شود.

بازار سدان های خانوادگی بسیار شلوغ است و رقبای زیادی در ایران حضور دارند. کیا اپتیما ، هیوندایی سوناتا ، رنو تالیسمان ، پژو 508 ، تویوتا کمری ، هوندا آکورد، دی اس 5LS و ولوو S90 از رقبای پاسات هستند که تقریبا همگی فروش خوبی را تجربه می کنند. پاسات از لحاظ امکانات و فنی از رقبا چیزی کم ندارد و تنها چیزی که ممکن است رقبای آسیایی را جلو بیندازد ، هزینه های بعد از خرید کمتر آن هاست. البته ماموت خودرو برای رفع این نگرانی پاسات را تا 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی کرده است.

فولکس واگن پاسات

Volkswagen Passat

نوع موتور

4 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر

حجم موتور

1.8 لیتر

قدرت

180 اسب بخار در دور 5200

گشتاور

250 نیوتن متر در دور 5000

شتاب

7.9 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

گیربکس

7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه

ترمز

جلو و عقب دیسکی

فرمان

متغیر برقی

تعلیق

جلو مک فرسون ، عقب چند اتصالی

انتقال قدرت

FWD

مصرف سوخت جاده ای

~5 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت شهری

~7 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

5.8 لیتر در صد کیلومتر

حجم مخزن سوخت

50 لیتر

ابعاد

4767/1832/1456 میلی متر

وزن بدون بار

1430 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

586 لیتر

مطالب مرتبط
256 کاراکتر باقی مانده