/ اتو تست

نقد و بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس

نقد و بررسی میتسوبیشی اکلیپس کراس

شرکت میتسوبیشی در نمایشگاه ژنو 2017 کراس اوور جدیدی معرفی کرد تا سبد شاسی بلند های خود را تکمیل کند. به این خودرو که اکلیپس نام دارد، خصوصیات اسپرت زیادی اضافه شده است تا جوانپسند باشد و در حد اکلیپس کوپه ، که در گذشته تولید می شد ، محبوبیت کسب کند. حالا آرین موتور قصد دارد این خودرو را به زودی به بازار ایران عرضه کند تا به سگمنت کراس اوور های کامپکت مثل کیا اسپورتیج و هیوندایی توسان، یک رقیب دیگر اضافه شود.  

طراحی ظاهری

میتسوبیشی در سبد محصولات خود دو کراس اوور اوتلندر و اوتلندر اسپرت (ASX) را دارد. وقتی این شرکت اکلیپس را در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی می کرد ، تا حدی به نظر عجیب می رسید ، چرا که ابعاد این خودرو تقریبا در حد اوتلندر اسپرت است و از لحاظ کلاس بدنه خودروی جدیدی در بین محصولات میتسوبیشی به حساب نمی آمد. یکی دیگر از دلایل تعجب آور بودن این خودرو ، نام آن است. اکلیپس نام یکی از کوپه های بسیار محبوب میتسوبیشی در دهه 90 بود و تولید آن تا سال 2011 ادامه داشت و حالا این شرکت یک کراس اوور با این نام تولید کرده ، البته کلمه "کراس" به عنوان پسوند به نام این خودرو اضافه شده است.

از این ها می توان نتیجه گرفت که هدف میتسوبیشی از تولید اکلیپس ، یک شاسی بلند کامپکت با خصوصیات اسپرت زیاد بوده است. چرا که آمار فروش در سال های گذشته نشان دهنده افزایش محبوبیت این خودروهاست.

ظاهر جلوی اکلیپس با وجود اینکه حالت تهاجمی و جذابی دارد ، اتفاق جدیدی نیست و حتی تشخیص جلوی این خودرو از اوتلندر ، دشوار است. البته استفاده از قطعات کرومی و پلاستیک براق سیاه (پیانو) بسیار به زیبا تر شدن آن کمک می کند. وقتی از نمای جانبی به این خودرو نگاه می کنیم ، کاملا یه خودروی جوانپسند مشهود است. فرم ستون های آن و شیب ملایم سقف به خوبی حالت اسپرت را به آن بخشیده است. خاص ترین بخش ، به پشت این خودرو تعلق دارد ، چرا که میتسوبیشی دست به نوآوری زده و از شیشه های دو تکه و چراغ پیوسته در آن استفاده کرده است. این برای بعضی از مشتریان بسیار جالب است و بعضی دیگر از مشتریان اصلا آن را نمی پسندند. البته این شیشه های دو تکه باعث کاهش دید راننده نمی شود و آینه های جانبی و شیشه های بزرگ این خودرو ، دید بسیار خوبی برای راننده و سرنشینان فراهم می کنند.

داخل خودرو

مهم ترین نقطه قوت اکلیپس در داخل آن قرار گرفته است. فضایی که کیفیت خوبی دارد و طراحی آن به بهترین نحو انجام شده است. این سبک طراحی داشبورد و کنسول میانی با دیگر محصولات میتسوبیشی تفاوت زیادی دارد ، اما به نظر می رسد مشتریان بیشتری را به خود جذب کند. نمایشگر 7 اینچی ایستاده به کمک یک تاچ پد کنترل می شود و برای استفاده از سیستم های سرگرمی و اطلاع رسانی نیازی به برداشتن تمرکز خود از جاده ندارید.

اگرچه این تاچ پد را قبلا در خودرو های لکسوس دیده بودیم ، اما استفاده از آن می تواند کمک زیادی به رابط کاربری سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی کند. متاسفانه سیستم ناوبری مجزا در برای این خودرو هنوز موجود نیست و شما برای استفاده از جی پی اس همچنان به گوشی خود نیاز پیدا خواهید کرد. البته می توانید گوشی هوشمندتان را به کمک اندروید اتو یا اپل کارپلی به خودرو متصل کنید. استفاده از HUD یا هدآپ دیسپلی در خودرو های این بازه قیمتی کمی دور از ذهن به نظر می رسید ، اما این قابلیت به خوبی در اکلیپس گنجانده شده است، به طوری که صفحه هدآپ دیسپلی در صورتی که نیازی به آن نداشته باشید از دید محو می شود و فقط در مواقع لزوم در جلوی دید راننده قرار می گیرد.

تهویه مطبوع دوگانه ، سقف پانورومیک و صندلی های برقی همراه با گرمکن از دیگر امکانات این خودرو هستند. بر خلاف چیزی که ظاهر بیرونی خودرو در ذهن مجسم می کند ، فضای داخلی کاملا بزرگ و جادار است و 5 سرنشین به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و ورود و خروجشان به خودرو بدون مشکل صورت می گیرد. فضای بار این خودرو هم برای سفر مناسب به نظر می رسد. البته مثل بعضی از رقبای دیگر ، خبری از باز شدن اتوماتیک در صندوق نیست. صندلی های ردیف عقب قابلیت جابه جایی و تا شدن دارند تا در صورت لزوم فضای بار را به حداکثر برسانند.

عملکرد فنی

میتسوبیشی در اکلیپس کراس یک موتور 1.5 لیتری چهارسیلندر را به توربوشارژر مجهز کرده تا بتواند 152 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور از آن تولید کند. این مقدار اگرچه برای خودرویی که ادعای اسپرت بودن می کند ، کافی نیست ، اما در شهر و جاده و حتی آفرود به خوبی عمل می کند و ضعف آن تنها در سر بالایی های تند احساس می شود. گیربکس CVT استفاده شده در این خودرو قابلیت شبیه سازی 8 دنده را دارد تا راننده در صورتی که تمایل به تعویض دنده داشت ، بتواند به صورت مجازی به هیجان رانندگی خود اضافه کند. سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند S-AWC در این خودرو ( به جز مدل پایه ) به کاررفته است. این سیستم نیرو را بین چرخ های چپ و راست تقسیم می کند تا هندلینگ خودرو بهتر شود و در پیچ های تند خودرو دچار بیش یا کم فرمانی نشود.

سه تنظیم اتوماتیک ، شن و برف هم برای آن وجود دارد. همین باعث شده تا رانندگی با اکلیپس بیشتر از اینکه اسپرت و هیجان انگیز باشد ، روان و خانوادگی احساس شود و این نکته مثبتی برای اکثر خریداران این خودرو محسوب می شود. پاسخگویی فرمان این خودرو هم بسیار مناسب است و به سختی پایداری خود را از دست می دهد. کمک فنر ها مناسب عمل می کنند و پستی و بلندی های جاده را به خوبی دفع می کنند و فرم بدنه این خودرو و فاصله مناسبش از زمین ، باعث می شود تا امکان آفرود سواری محدود ، موجود باشد. شاید تنها نقطه ضعف فنی این خودرو ، صدای کمی بلند آن باشد که در دور های موتور بالا احساس می شود.

ایمنی

سیستم‌های کمک راننده و ایمنی همچون هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور و هشدار خروج خودرو از خط از تصادفات جلوگیری می کنند. اما در صورت برخورد آسیب جدی به سرنشینان وارد نخواهد شد و امتیاز 97% محافظت از سرنشینان توسط euro-NCAP به اکلیپس کراس داده شده است . در کل این خودرو توانست 5 ستاره ایمنی را از این موسسه کسب کند.

فروش

اگر مزدا CX-5 در بازار ایران بازار ایران حضور داشت ؛ که البته صحبت هایی برای حضورش شنیده می شود ، رقابت در کلاس کراس اوور های کامپکت بسیار جذاب تر می شد. اما حالا با عرضه اکلیپس کراس باید شاهد رقابت آن با کیا اسپورتیج ، هیوندایی توسان و نیسان جوک باشیم. البته رقبای قدرتمند دیگری هم مثل تویوتا C-HR هم در این کلاس حضور دارند ، که هنوز فروش بالایی را نسبت به سه رقیب اشاره شده ، تجربه نکرده اند. تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان هم از رقبای با کیفیت این خودرو محسوب می شوند ، که البته کمی بزرگ تر از اکلیپس هستند و در بازه قیمتی بالاتری قرار می گیرد. با توجه به قیمت اوتلندر و ASX به نظر می رسد آرین موتور برچسب قیمتی در حدود 250 میلیون تومان برای اکلپیس قرار دهد. به هر حال در صورت قیمت گذاری صحیح ، اکلیپس با امکانات و ظاهر جذابش می تواند به خوبی با کره ای های بازار رقابت کند و فروش خوبی را تجربه کند.

میتسوبیشی اکلیپس کراس

Mitsubishi Eclipse Cross

نوع موتور

4 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر

حجم موتور

1.5 لیتر

قدرت

152 اسب بخار در دور 5500

گشتاور

250 نیوتن متر در دور 2000

شتاب

9.2 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

گیربکس

CVT (با قابلیت شبیه سازی 8 دنده)

ترمز

جلو و عقب دیسکی

فرمان

متغیر برقی

تعلیق

جلو مک فرسون ، عقب چند اتصالی

انتقال قدرت

AWD

مصرف سوخت جاده ای

7.5 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت شهری

~9 لیتر در صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

~8 لیتر در صد کیلومتر

حجم مخزن سوخت

60 لیتر

ابعاد

4404/1805/1689 میلی متر

وزن بدون بار

1595 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

640 لیتر

مطالب مرتبط
256 کاراکتر باقی مانده