چند ماه قبل در کنفرانس توسعه دهندگان WWDC اپل ARKit را معرفی کرد تا برای نخستین بار به عرصه واقعیت افزوده (Augmented Reality) قدم بگذارد. عرضه iOS 11 که سازگاری کاملی با این فناوری دارد هم می تواند راه را برای توسعه اپلیکیشن ها و کاربردهای بیشتر AR در محصولات اپل باز کند.گوگل هم به خوبی از پتانسیل فوق العاده بالای AR آگاه است و به همین دلیل، امروز پلتفرم واقعیت افزوده جدید خودش را به نام ARCore معرفی کرده است.با دیجیتال تست همراه باشید تا با این پلتفرم جدید بیشتر آشنا بشین.

در ابتدا باید بگوییم که ARCore با پروژه واقعیت افزوده دیگر گوگل یعنی تانگو (Tango) تفاوت دارد. تانگو به سخت افزار خاصی مانند حسگرها و دوربین ها نیازمند است، اما ARCore را می توان در موبایل های عادی نیز به کار گرفت.

ARCoreاز همین حالا در دسترس کاربران و توسعه دهندگان قرار گرفته و می توان از آن روی موبایل های پیکسل یا گلکسی اس 8 سامسونگ مجهز به اندروید 7.0 نوقا بهره گرفت. انتظار می رود این پلتفرم نهایتاً به میلیون ها دستگاه اندرویدی از سازندگان مختلف نیز راه یابد

همانند ARKit، پلتفرم ARCore گوگل هم بر مبنای Java/OpenGL و موتورهای گرافیکی یونیتی و آنریل توسعه یافته و سه قابلیت مهم را در خود دارد: ردیابی حرکات (استفاده از دوربین موبایل برای تشخیص موقعیت در اتاق)، درک محیط (تشخیص سطوح افقی) و برآورد نور (برای نورپردازی و تشکیل سایه اشیاء مجازی روی محیط واقعی).گوگل می گوید توسعه ابزارهای سه بعدی نظیر Blocks و Tilt Brush را هم در دستور کار قرار داده تا توسعه دهندگان بتوانند به خلق محتوای AR و استفاده از آنها درARCore بپردازند.

زمانی که اپل در WWDC پلتفرم ARKit را معرفی کرد، «کرگ فدریکی» آن را «بزرگ ترین پلتفرم واقعیت افزوده در جهان» نامید، اما از آنجا که تعداد دیوایس های اندرویدی در مقایسه با محصولات مبتنی بر iOS بسیار بیشتر است، به نظر می رسد ادعای مدیر ارشد گوگل دیگر صحت نداشته باشد.

نظر شما درباره این پلتفرم گوگل چیست؟

 

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
256 کاراکتر باقی مانده