موقع خرید تلویزیون ، OLED ها به خاطر کیفیت بی نظیرشان بسیار عالی به نظر می رسند. سال 2017 سامسونگ تلویزیون هایی را با قیمت OLED و تکنولوژی LCD معرفی کرد که QLED نام دارند و حالا رقابت بین تکنولوژی های OLED ، QLED و LED جریان گرفته و باید دید آیا می توان از بین این ها برنده ای قطعی انتخاب کرد؟

QLED چیست؟

QLED اسمی است که سامسونگ برای تلویزیون های LED جدیدش استفاده کرده است. این تلویزیون ها از همان پنل معمول LCD  به همراه LED هایی برای روشنایی استفاده می کنند. بین لایه LCD و نور پس زمینه لایه واکنش پذیری از ذرات نانو قرار گرفته تا نور عبوری را فیلتر کند و رنگ های زنده و اشباع تولید کند.

برای چه کسانی مناسب است؟

این تلویزیون ها برای کسانی که به دنبال بهترین رنگ های موجود هستند ، مناسب است.

برای مشاهده نقد و بررسی و تست فنی تنها مدل موجود از QLED (Q7  سامسونگ) ، کلیک کنید.

OLED چیست؟

در تلویزیون های OLED هر پیکسل به تنهایی می تواند روشنایی تولید کند. این یعنی پیکسل ها می توانند کاملا خاموش شوند و مشکی مطلق بسیار عمیق و کنتراست بی نهایت در اختیار بگذارد و این کیفیت تصویری بی نظیری برای این تلویزیون ها فراهم می کند.

برای چه کسانی مناسب است؟

به هر کسی که توان خرید این تلویزیون ها را داشته باشد ، توصیه می شود. البته برای کسانی که به تغییر روشنایی و حفظ تصویر اهمیت زیادی می دهند ، مناسب نخواهد بود.

برای مشاهده نقد و بررسی و تست فنی یک از مدل های OLED (C7 ال جی) ، کلیک کنید.

LED چیست؟

LED مخفف "Light Emitting Diode" به معنی "دیود منتشر کننده نور" می باشد. تلویزیون های LED از همان پنل مرسوم LCD به همراه نور پس زمینه LED استفاده می کنند. در بعضی از تلویزیون های رده بالای LED ، همان فیلتر نور استفاده شده در QLED ها ، به کار رفته است که به آنها اجازه تولید حجم رنگ وسیعی را می دهد.

برای چه کسانی مناسب است؟

برای بیشتر کسانی که به دنبال خرید تلویزیون هستند ، مناسب است. LED ها قیمت مناسبی دارند و طیف وسیعی از سایز های مختلف را پوشش می دهند.

برای مشاهده نقد و بررسی و تست فنی یک از مدل های LED (MS9995 سامسونگ) ، کلیک کنید.

 

 

QLED

OLED

LED

مشکی مطلق

خوب

عالی

خوب

تصاویر متحرک

خوب

عالی

خوب

زاویه دید

ضعیف

خوب

ضعیف

حجم رنگ

خوب

خوب

عالی

یکپارچگی خاکستری

متوسط

خوب

متوسط

روشنایی

عالی

خوب

خوب

حفظ تصویر

عالی

ضعیف

عالی

قیمت

خوب

متوسط

متوسط

*در این مطلب منظور از تلویزیون های LED ، مدل های رده بالای آنهاست. چراکه این تلویزیون ها تنوع زیادی دارند و بازه کیفیت نمایش آنها بسیار بزرگ است.

 

برای مقایسه از تلویزیون  Q78C سامسونگ (که تنها مدل QLED موجود در ایران است ) ، C7 ال جی (کیفیت نمایش مدل های OLED سال 2017 تفاوت چندانی با هم ندارند.) و MS9995 سامسونگ (LED رده بالا) استفاده می کنیم و هر کدام از این تلویزیون ها به نمایندگی از گروه خود حاضر می شوند.

مشکی مطلق

QLED (Samsung Q78C)

روشنایی مشکی : 0.021 cd/m2

کنتراست : 1:4709

OLED (LG C7)

روشنایی مشکی : 0.000 cd/m2

کنتراست : بی نهایت :1

LED (Samsung MS9995)

روشنایی مشکی : 0.015 cd/m2

کنتراست : 1:6663

اگر هر کدام از تلویزیون ها را به تنهایی بررسی کنیم ، مشکل زیادی مشاهده نمی شود. اما وقتی تصاویر تست را در کنار هم قرار می دهیم ، فاصله OLED از دو رقیب LCD دیگر مشخص می شود. مشکی مطلق خوب به این معنی است که وقتی تلویزیون در اتاق تاریک قرار می گیرد ، تنها چیزی که از تصویر تست یکپارچگی مشکی مشخص است ، شکل "+" تست باشد و هیچ کدام از اجزای دیگر صفحه روشنایی نداشته باشند.

وقتی مقایسه با MS9995 ، که یکی از بهترین نسبت های کنتراست را در بین تلویزیون های LED دارد ، انجام می شود ، اختلاف زیادی به چشم می آید. قسمت هایی از ناحیه سیاه صفحه کمی روشن هستند و کمی خاکستری به نظر می رسند. البته این باز هم به نسبت تلویزیون های با پنل IPS که عموما کنتراست پایینی دارند ، ضعیف نیست ، اما همین مقدار اشکال در مقایسه با OLED کاملا به چشم می آید.

به طرز عجیبی QLED از بهترین LED های موجود ضعیف تر عمل می کند. اگرچه کنتراست این تلویزیون هم به نسبت خوب است ، اما جایی بین LCD های معمولی و OLED ها قرار می گیرد.

البته قابلیت به نام "تاریکی موضعی" در تلویزیون ها وجود دارد که این مشکلات را تا حد زیادی رفع می کند ، مام به هر حال یکپارچگی تولید شده با تاریکی موضعی، با یکپارچگی اصیل OLED ها فاصله زیادی دارد.

برنده : OLED

تصاویر متحرک

QLED (Samsung Q78C)

مدت زمان پاسخگویی پیکسل ها : 9.9 ms

پیشروی پیکسل ها : 0.0 ms

OLED (LG C7)

مدت زمان پاسخگویی پیکسل ها : 0.1 ms

پیشروی پیکسل ها : 0.2 ms

LED (Samsung MS9995)

مدت زمان پاسخگویی پیکسل ها : 17.1 ms

پیشروی پیکسل ها : 0.1 ms

وقتی همزمان به تلویزیون ها نگاه کنید ، متوجه خواهید شد که هر کدام از آنها واکنش خاصی در نمایش تصاویر متحرک دارند. در تلویزیون های با پنل LCD مدت زمانی طول می کشد تا پیکسل ها تغییر رنگ بدهند و همین مدت زمان باعث ایجاد دنباله ای به دنبال تصویر می شود. این زمان در تلویزیون های مختلف متفاوت است و در بعضی از تلویزیون هایی که در این زمینه بیش از حد کًند هستند ، سوژه متحرک به یک جسم تار و غیر واضح تبدیل می شود.

همانجور که از تصویر مشخص است ، OLED ها این مشکل را ندارند. هر پیکسل می تواند فورا تغییر وضعیت بدهد و هیچ دنباله ای ایجاد نمی شود و می تواند نتیجه گرفت که تلویزیون های OLED هیچ تاری حرکتی ندارند. تلویزیون QLED هم به نسبت دیگر تلویزیون های LED خوب عمل می کنند و مدت زمان پاسخگویی پیکسل ها تا حد خوبی پایین آمده است.

البته عدم وجود تاری حرکت برای بعضی از افراد ممکن است مناسب نباشد. چون در ویدیو های با نرخ فریم پایین ، فریم ها با هم مخلوط نمی شوند و تغییر فریم کاملا به چشم خواهد آمد.

در کل کیفیت نمایش تصاویر متحرک در تلویزیون به معنی توانایی تغییر رنگ پیکسل ها در مدت زمان پایین است. اگرچه ممکن است این کیفیت برای عده ای کاربران نامناسب باشد ، اما مدیریت خوب تصاویر متحرک در OLED ها برای تماشای ویدیوهای ورزشی ، بازی های ویدیویی و برنامه های تلویزیونی بسیار مناسب است.

برنده : OLED

زاویه دید

QLED (Samsung Q78C)

50%  تغییر رنگ در زاویه : 27 درجه

50% کاهش روشنایی در زاویه : 35 درجه

50% کاهش سطح مشکی در زاویه : 25 درجه

OLED (LG C7)

50%  تغییر رنگ در زاویه : 32 درجه

50% کاهش روشنایی در زاویه : 75 درجه

50% کاهش سطح مشکی در زاویه : 75 درجه

LED (Samsung MS9995)

50%  تغییر رنگ در زاویه : 29 درجه

50% کاهش روشنایی در زاویه : 39 درجه

50% کاهش سطح مشکی در زاویه : 15 درجه

سامسونگ تبلیغ زیادی درباره زاویه دید بسیار باز تلویزیون های QLED انجام داد، اما در تست های فنی پیشرفتی نسبت به مدل های سابق این شرکت دیده نشد و زاویه دید چندان بازی نداشت. QLED ها هم مثل دیگر تلویزیون های LED همان زاویه دید محدود را دارند. البته تلویزیون های با پنل IPS از زاویه دید بسیار بازی بهره می برند. در کل هیچ کدام از این تلویزیون ها نتوانستند زاویه دید بسیار باز تلویزیون های OLED را تولید کنند.

برنده : OLED

حجم رنگ

QLED (Samsung Q78C)

پوشش فضای رنگی DCI P3 : 86.341%

OLED (LG C7)

پوشش فضای رنگی DCI P3 : 82.453%

LED (Samsung MS9995)

پوشش فضای رنگی DCI P3 : 81.907%

بهترین مشخصه تلویزیون های QLED عملکرد رنگی آنهاست. در بازار تلویزیون ها هیچ تلویزیونی نمی تواند به این خوبی فضای رنگی را پوشش دهد و رنگ هایی به این اشباعی تولید کند. این پیشرفت QLED های نسبت به مدل های سال گذشته سامسونگ و نقطه قوت این شرکت است.

البته به این معنی نیست که تلویزیون های OLED و LED حجم رنگ خوبی ندارند و تفاوت این تلویزیون ها با OLED ها تنها چند درصد است. اما به هر حال QLED ها در حال حاضر بهترین پوشش رنگ را د ربین مدل های موجود دارند.

برنده : QLED

یکپارچگی خاکستری

QLED (Samsung Q78C)

انحراف معیار خاکستری 50% : 3.955%

کثیفی پنل 50% : 0.147%

انحراف معیار خاکستری 5% : 0.778%

کثیفی پنل 5% : 0.106%

OLED (LG C7)

انحراف معیار خاکستری 50% : 1.309%

کثیفی پنل 50% : 0.141%

انحراف معیار خاکستری 5% : 0.309%

کثیفی پنل 5% : 0.095%

LED (Samsung MS9995)

انحراف معیار خاکستری 50% : 3.258%

کثیفی پنل 50% : 0.157%

انحراف معیار خاکستری 5% : 1.319%

کثیفی پنل 5% : 0.106%

در حال حاضر هیچ تلویزیونی تولید نشده که در زمینه یکپارچگی خاکستری با نقص باشد و هم OLED ها و هم LED ها مشکلاتی در تولید رنگ های یکپارچه دارند. البته همانگونه که از تصویر تست مشخص است ، در تلویزیون های OLED جدید این ایراد تا حد خوبی رفع شده است. هر دو تلویزیون LED ناکاملی های در کناره ها دارند و تاریک بودن لبه های تلویزیون کاملا مشخص است.

بیشتر تاثیر مشکلات یکپارچه نبودن تصویر در تصاویر ورزشی و محتواهایی که یک رنگ در اکثر صفحه پخش شده است ، احساس می شود. وقتی بازی فوتبال یا ورزش هایی که در آنها از چمن استفاده شده است ، در تلویزیون با یکپارچگی نامناسب پخش می شود ، احساس کثیف بودن زمین دست ی دهد ، به همین دلیل OLED ها برای تماشای ویدیو های ورزشی بسیار مناسب هستند. سری های قبلی این تلویزیون ها اشکالات زیادی در نمایش دادن رنگ های تیره تر داشتند ، اما خوشبختانه در سری های جدید این نواقص رفع شده است.

برنده : OLED

روشنایی

اندازه پنجره

QLED

OLED

LED

2%

598

717

1490

10%

782

733

1468

25%

599

447

984

50%

405

313

542

100%

362

143

543

واقعی

395

718

486

 

در مورد روشنایی ، بزرگترین محدودیت مصرف برق است. شرکت های سازنده تلاش می کنند تا بالاترین سطح از روشنایی را با مصرف منطقی الکتریسیته تولید کنند. برا یهمین تلویزیون از مقدار روشنایی در صحنه هایی اکثر صفحه در حال نمایش تصویری نورانی است ، می کاهد.
اگر به نتایج تست فنی دقت کنید ، به نظر می رسد
LED ها به مراتب جلو هستند. البته این کاملا اشتباه نیست ولی مشخص است که این اعداد با رقم های به دست آمده از استفاده واقعی تفاوت دارند. هر دو تلویزیون LED تنها به نصف یا حتی یک سوم حداکثر روشناییشان در حالت تئوری، می رسند. به خصوص تلویزیون QLED در این زمینه ضعیف تر عمل می کند، چراکه حتی نمی تواند به رقم های تئوری بالاتر از OLED دست پیدا کند.

بین OLED و LED ، تلویزیون OLED می تواند جزییات را در استفاده واقعی از LED روشن تر نشان دهد ، اما در صحنه هایی که تصویر بزرگ و روشنی به نمایش در می آید ، بسیار تاریک به نظر می رسد. ولی تلویزیون LED می تواند روشنایی خوب خود را حتی در صحنه های بسیار روشن هم حفظ کند و در تمام صحنه های یک ویدیو ، روشنایی خوبی ارائه می دهد.

برنده : LED

حفظ تصویر

مثل تلویزیون های پلاسما ، OLED تصویری را که مدتی در صفحه ثابت بماند ، حفظ می کنند و تا چند دقیقه اثر آن باقی می ماند. همانگونه که از تصویر تست بالا مشخص است ، باقی گذاشتن تصویری ثابت در صفحه به مدت 5 تا 10 دقیقه باعث به جا ماندن ردی از آن می شود و چند دقیقه طول می کشد تا این اثر به طور کامل از بین برود.

برای اکثر افراد این مشکل خاصی نیست؛ چراکه تنها جایی که ممکن است این اتفاق در استفاده روزمره پیش بیاید ، استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور PC است و ممکن است ردی از نوار وظیفه یا دیگر نوار های سیستم عامل در صفحه باقی بماند.

در تلویزیون های LED تا حد زیادی این مشکل رفع شده است ، تا جایی که در بیشتر آنها اصلا اثری از احتباس تصویر دیده نمی شود.

برنده : QLED / LED

قیمت

تنها مدل موجود از QLED در بازار ایران ، Q7 نام دارد. این تلویزیون در دو نوع منحنی (Q78C) و تخت (Q77F) و در سایز های 55 ، 65 و 75 اینچ موجود است.

در حال حاضر تنها شرکت های ال جی و سونی به تولید تلویزیون های OLED مشغول هستند. OLED های سال 2017 ال جی در بازار ایران ، مدل های C7 ، B7 ، A7 ، E7 و W7 هستند که همه در ابعاد 55 اینچ و بالاتر موجودند. شرکت سونی هم با مدل A1 در این بازار حضور دارد که نسخه های 55 و 65 اینچی آن قابل تهیه است. همه این تلویزیون های OLED از پنل تصویر یکسان استفاده می کنند و کیفیت نمایش آنها تفاوت چندانی با هم ندارد.

بر خلاف QLED و OLED ها ، تلویزیون های LED تنوع بسیار زیادی دارند. ابعاد این تلویزیون ها از 32 اینچ (یا حتی پایین تر) شروع می شود و تا 88 اینچ (یا حتی بیشتر) بالا می رود. تنوع این تلویزیون ها هم بسیار زیاد است. برای مثال شما انوع زیادی از تلویزیون های 49 اینچ موجود است و شما بین برند های مختلف ، امکانات متنوع و بازه قیمتی دلخواه ، امکان انتخاب دارید.

قیمت تلویزیون های OLED و QLED تقریبا در یک سطح  و بالاست. هر دو از پرچمداران شرکت های سازنده شان محسوب می شوند. یعنی علاوه بر کیفیت نمایش خوب ، امکانات جانبی کاملی هم ارازه می دهند. مدل های رده بالای تلویزیون های LED هم تقریبا به این قیمت نزدیک شده اند ، اما همانگونه که اشاره شد ، انواع ارزان تری از آنها هم موجود است.

نتیجه گیری

بین انواع مختلف تلویزیون ، OLED ها در اکثر جوانب از LED ها جلوتر هستند و کیفیت نمایش و تصاویر متحرک در OLED به مراتب بهتر است. متاسفانه QLED های سامسونگ نتوانستند فاصله بین دو تکنولوژی LED و OLED را پر کنند و حتی در بعضی از زمینه ها ضعیف تر عمل کردند و صرفا قیمت بالایی دارند.

پس پیشنهاد ما برای کسانی که قصد خرید تلویزیون دارند این است: اگر محدودیت بودجه دارید ، به سراغ تلویزیون های LED بریود ، چرا که عموما قیمت پایین تری دارند و تنوع سایز و امکانات آنها بسیار خوب است. اما اگر هزینه زیاد برای خرید یک تلویزیون رده بالا برایتان اهمیت چندانی ندارد ، OLED ها بهترین عملکرد را برایتان خواهند داشت.

 

 

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
فروشگاه‌های آنلاین
نام فروشگاه ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
نام فروشگاه ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
نام فروشگاه ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال

نمایش تمامی فروشگاه‌های ارایه کننده این محصول
نتیجه جستجو برای فروشگاه‌های محلی ۲۵۶۶ مورد
  • گالری پردیس
    فروشگاه لوازم خانگی
    تهران،مقدس اردبیلی،مجتمع پالادیوم،طبقه همکف ۰۲۱-۲۲۵۶۷۸۹۴
    ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
  • گالری پردیس
    فروشگاه لوازم خانگی
    تهران،مقدس اردبیلی،مجتمع پالادیوم،طبقه همکف ۰۲۱-۲۲۵۶۷۸۹۴
    ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
  • گالری پردیس
    فروشگاه لوازم خانگی
    تهران،مقدس اردبیلی،مجتمع پالادیوم،طبقه همکف ۰۲۱-۲۲۵۶۷۸۹۴
    ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
  • گالری پردیس
    فروشگاه لوازم خانگی
    تهران،مقدس اردبیلی،مجتمع پالادیوم،طبقه همکف ۰۲۱-۲۲۵۶۷۸۹۴
    ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
  • گالری پردیس
    فروشگاه لوازم خانگی
    تهران،مقدس اردبیلی،مجتمع پالادیوم،طبقه همکف ۰۲۱-۲۲۵۶۷۸۹۴
    ۴۵،۸۷۴،۰۰۰ ریال
256 کاراکتر باقی مانده