
یک روز پس از معرفی کانسپت الکتریکی مینی، شرکت رقیب، یعنی اسمارت، کانسپت آینده نگرانه خود را معرفی کرد. این خودرو قرار است نقش مهمی در حمل و نقل درون شهری ایفا کند و سبک جدیدی از خدمات را ارائه دهد. همچنین به بهترین نحو ممکن با انسان ها ارتباط برقرار می کند.
Connected: متصل
شما تنها با یک گوشی می توانید یک vision EQ fortwo را به خدمت بگیرید. برخلاف روند حال حاضر که شما باید تصویر راننده را در گوشی خود ببینید و خودروی مورد نظر را شناسایی کنید، vision EQ fortwo شما را شناسایی می کند. نمایشگر تعبیه شده در قسمت جلو، خودرو را به شما معرفی و از شما استقبال می کند. ال ای دی های به کار رفته به جای چراغ خودرو می توانند ظاهری شبیه به یک خودروی کلاسیک داشته باشند یا به چراغ های یک خودروی اسپرت تبدیل شوند؛ اما نکته جالب این است که ممکن است شکل و حالات چشم انسان را به خود بگیرند تا به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنند. حتی اطلاعات مهم مانند دمای هوا و .. نیز می تواند از بیرون ماشین به نمایش گذاشته شود.
برنامه ای به نام 1+1 برای خودرو در نظر گرفته شده است تا به شما در زمینه دوست یابی نیز کمک کند. یعنی وقتی شما در خودرو تنها هستید، اگر مایل باشید می توانید مسافر دیگری نیز سوار کنید. vision EQ fortwo در طول به مسیر به شما برای برقراری ارتباط کمک می کند و علایق مشترک شما را در نمایشگر نشان می دهد تا موضوعی برای گفتوگو ایجاد شود.
Autonomous: خودران
vision EQ fortwo یک خودرو راحت، ساده و از لحاظ اقتصادی به صرفه است. شما برای استفاده از این خودرو هوشمند و خودران نیازی به پیدا کردنش ندارید، بلکه خودرو شما را می یابد و در موقعیت دقیق شما حاضر می شود. این امر باعث کاهش ترافیک و حل مشکل جای پارک خواهد بود.
این اولین محصول دایملر بنز است که در آن از فرمان و پدال استفاده نشده . حتی در کانسپت آینده نگرانه IAA مرسدس بنز نیز که دو سال پیش رونمایی شد، شاهد فرمان و پدال بودیم.
Shared: همگانی
استفاده از این سبک از حمل و نقل شهری نه تنها باعث آسایش شهروندان خواهد بود، بلکه برای ارگان های شهری و شهرداری ها هم مفید واقع می شود. به طور مثال سرویس car2go امروزه حدود 2.6 میلیون نفر مشتری دارد و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2025 به 36 میلیون نفر برسد. عامل محبوبیت این سرویس نسبت به انواع مشابهش استفاده راحت و عدم نیاز به برگرداندن خودرو در مکان معین است. امری که در آینده با vision EQ fortwo باید شاهد همگانی شدنش باشیم.
Electric: الکتریکی
باتری های به کار رفته در این خودرو از نوع لیتیوم-یون بوده و توانایی ذخیره kWh 30 انرژی را دارند. خودرو در زمان عدم ارائه سرویس به طور خودکار به ایستگاه شارژ می رود. این خورو با قابلیت شارژ القایی می تواند برای کاهش فشار در ساعات اوج مصرف، برق را به سیستم بازگرداند.
صندلی آن از جنس چرم مصنوعی است. در کنسول وسط به جای داشبورد از یک نمایشگر 24 اینچی برای سرگرمی و اطلاع رسانی به مسافر استفاده شده است. همچنین دو نمایشگر کوچک 4 اینچی هم در زوایای بیرونی امکان ارتباط بین سرنشین ها و خودرو را در مواقع ضروری فراهم می کنند. البته در مواقع عادی کاربر برای ارتباط با خودرو از گوشی یا فرمان صوتی می تواند استفاده کند.
پایین صندلی و در کف خودرو فضایی برای قرار دادن کیف و وسایل تعبیه شده است همچنین فضای دیگری در پشت کنسول جداشدنی وسظ موجود است که به عنوان فضای ذخیره سازی می تواند استفاده شود. vision EQ fortwo بر خلاف ظاهر کوچک و جمع و جورش فضای زیادی را در اختیار سرنشینانش قرار می دهد.
نکته جالب طراحی فوق العاده این خودروست. درهای خودرو به سمت عقب باز می شوند تا علاوه بر راحتی رفت و آمد، با دوچرخه یا عابران در صورت باز شدن برخورد نکند.سطوح دیجیتال زیادی در این خودرو تعبیه شده است تا vision EQ fortwo تعریف جدیدی از ارتباط انسان و خودرو باشد. همه چیز در این ماشین قابل شخصی سازیست و سرنشین می تواند تمام سلایق خود را دخیل کند.
طراحی این خودرو توسط محمد حسین امینی یکتا انجام شده است. طراح جوان ایرانی که سابقه طراحی چند کانسپت موفق برای مرسدس را در کارنامه خود دارد.
نظرات