گرچه لنزهای پرتره در اکثر مواقع با قیمت بالایی به بازار عرضه میگردند؛ اما میتوان لنزهایی با امکانات کمتر و قیمت مناسبتر پیدا کرده که تقریبا ۹۰ درصد عملکرد لنزهای گران‌قیمت را دارند. ثبت پرتره های خوب با لنزهای کیت دوربین کار سختی است. دلیل این مسئله این می باشد که حداکثر گشادگی دیافراگم لنز شما برای دستیابی به عمق میدان کم و محو کردن پس زمینه، کم می باشد، بنابراین به یک تنظیمات ویژه نیاز دارید.همراه ما باشید چرا که در ادامه به بررسی چند گزینه ی مقرون‌به‌صرفه برای عکاسی پرتره می پردازیم.

لنز پرتره

شعار تمام پرترهها ؛ جلب رضایت مدل عکاسی است. هیچ کس نمیخواهد پرترهاش مثل سگ بولداگی که سرش را از پنجرهی ماشین بیرون آورده شود. هنگامی که عکس پرتره میگیرید باید از لنزی استفاده کنید که سوژه را خوب نشان دهد؛ یا اگر بخواهیم واقعگرایانهتر نگاه کنیم، حداقل سوژه بد به نظر نرسد. این لنزها ویژگیهای خاصی دارند.

فاصله‌ی کانونی پرتره

لنزهای واید را حداقل برای ثبت پرترههای سنتی کنار میگذاریم‌. تصویر زیر را ببینید. این تصویر به‌عنوان یک عکس سلفی با یک لنز ۱۷ میلیمتری روی یک دوربین فول فریم گرفته شده است. سوژه‌ شبیه کاراکتری از فیلم‌های گیلرمو دل تورو به نظر میرسد.

در عوض به لنزی در محدودهی فاصلهی کانونی نرمال 58mmا- 40 روی یک دوربین فولفریم یا 36mmا- 28 روی یک دوربین کراپ سنسور، (محدودهی تله‌فوتوی کوتاه 105mmا- 70 روی دوربین فولفریم یا 70mmا- 50 روی یک دوربین کراپ سنسور) نیاز دارید. در این فاصلههای کانونی هیچ انحرافی وجود نخواهد داشت یا در صورت وجود، ظاهر مدل را مناسب نشان میدهد.

در صورت دسترسی میتوانید از یک تلهفوتوی طولانیتر هم استفاده کنید؛ اما برای رسیدن به هدشات با یک لنز ۲۰۰ میلیمتر، باید تقریبا ۳۰ فوت از مدل خود فاصله داشته باشید. ظاهر تصویر خوب خواهد شد؛ اما فاصله از سوژه آن‌قدر دور است که برای برقراری ارتباط باید فریاد بزنید

دیافراگم و پرتره‌ها

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم، مشکل لنزهای کیت فاصلهی کانونی آنها نیست (روی یک دوربین کراپسنسور، بین 55mmا- 50 فاصلهی کانونی مناسبی برای پرتره است)، بلکه مشکل حداکثر گشادگی دیافراگم است. برای محو کردن پسزمینه، باید از یک دیافراگم عریض استفاده کنید و تنظیمات ۵۰ میلیمتری با بدنهی کراپ f/5.6 به‌اندازه‌ی کافی واید نیست. حتی در موقعیت ایده‌آل، جزئیات زیادی در اشیاء پسزمینه وجود دارد.

 

اگر گشادگی دیافراگم برابر با f/1.8 تنظیم شده باشد، تمام اشیاء داخل پس‌زمینه تیره و تار می گردند.

 

حداکثر گشادگی دیافراگم مورد نیاز شما به فاصلهی کانونی لنزها وابسته است. هرچقدر فاصلهی کانونی لنز بیشتر باشد، عمق میدان با یک دیافراگم باریکتر، کمتر خواهد بود. در f/2.8، یک لنز ۴۰ میلیمتر عمق میدان کاملا بالایی دارد، درحالی‌که یک لنز ۱۳۵ میلیمتری یک پسزمینهی کاملا محو ارائه میدهد.

به‌طور کلی، هرچقدر حداکثر گشادگی دیافراگم بیشتر باشد، برای پرتره بهتر است و تا زمانی که از یک لنز تلهفوتوی لانگ استفاده کنید، حداقل به تنظیمات f/2.8، f/1.8، f/1.4 یا حتی f/1.2 نیاز خواهید داشت.

بعضی‌ لنزهای مناسب پرتره

همانطور که تشخیص لنز مناسب برای ثبت پرترههای عالی یک امتیاز به شمار میرود، باید به یک نکتهی دیگر هم توجه داشته باشید؛ قیمت. لنز 85 mm کانن با گشادگی دیافراگم f/1.2 مناسب عکاسی پرتره است، اما ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد؛ در عوض لنز 85 mmاf/1.8 کانن که قیمت آن تنها ۳۵۰ دلار است، ۹۵ درصد عملکرد لنز دو هزار دلاری را ارائه میکنددر گروه لنزهای مقرون‌به‌صرفه، گزینههای زیر مناسب هستند.

کانن

برای کانن بهترین انتخاب، لنز 50 mmاf/1.8 است که با قیمت ۱۱۰ دلار یک برد کامل به شمار میرود و روی هر دوربین کراپ سنسور یا فول فریم به‌خوبی عمل میکند. اگر میخواهید کمی بیشتر هزینه کنید، برای دوربین کراپ سنسور میتوانید لنز ۳۲۹ دلاری 50 mmاf/1.4 و برای دوربین فولفریم یک لنز 85 mmاf/1.8 را تهیه کنید.

نیکون

گزینهها برای نیکون هم مشابه هستند. لنز 50 mmاf/1.8 دویست دلاری روی هر دو نوع فول فریم و کراپسنسور عملکرد خوبی دارد. لنزهای 50mmاf/1.4 و 85 mmاf/1.8 با قیمت ۴۵۰ دلار کمی گرانتر هستند؛ اما تصویر آنها فوقالعاده است.

نوع ابزار تا وقتی که پاسخگوی نیازهای شما باشد، اهمیتی ندارد. گاهی اوقات برای ثبت انواع مشخصی از تصاویر نیاز به لنزهای صحیح و مناسب ندارید. متأسفانه لنز کیت، عمق میدان کم را برای پرترهها ارائه نمیکند.

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
256 کاراکتر باقی مانده