در ارتباط با Crop Factor سردرگمی زیادی وجود دارد، و به سختی قابل توضیح است،قبل از بررسی عمیق، اجازه دهید دو شایعه بد در ارتباط با Crop Factor که امروزه در دنیای عکاسی (اینترنت) رایج است را از بین ببریم

قبل از بررسی عمیق، اجازه دهید دو شایعه بد در ارتباط با Crop Factor که امروزه در دنیای عکاسی (اینترنت) رایج است را از بین ببریم:

Crop Factor بر طول کانونی یک لنز تاثیری ندارد.

Crop Factor بر دیافراگم لنز تاثیری ندارد.

طول کانونی که برحسب میلی متر بیان می شود، فاصله در راستای محورمرکزی اپتیکی لنز (که در نقطه پایه پشتی شروع می شود) تا سطح تصویر در دوربین (که اغلب با یک Φ در بدنه بالایی دوربین نمایش داده می شودوقتی که لنز در بی نهایت فوکوس می کند، است. سطح تصویر در دوربین جایی است که شما سطح فیلم یا حسگر دیجیتالی خود را پیدا می کنید.

مفهوم فاصله کانونی

از این رو، یک لنز 50 میلی متری می تواند 50 میلی متر را از نقطه ای اندازه گیری کند که در آن اشعه های نور در سمتی مشابه با سمتی که وارد لنز شدند، از لنز خارج می شوند تا این که به سطح تصویر برسند. بعضی از لنزهای آینه و لنزهای پنکیک ترفندهای اپتیکی برای کوتاه کردن آنها دارند، اما به طور کلی، طول کانونی، سنجش کانون است.

یک لنز زوم می تواند طول کانونی فیزیکی یک لنز را تغییر دهد. گاهی اوقات این حرکت در داخل لنز قرار می گیرد، بدنه لنز به صورت فیزیکی طول را تغییر نمی دهد و در زمان های دیگر اندازه خود را تغییر می دهد.

با این حال، بدون توجه به این که چه نوع دوربین یا حسگری پشت لنز قرار می دهید، طول کانونی تغییر نخواهد کرد، زیرا شما حسگر یا کادر فیلم بزرگتر یا کوچکتری دارید. من بعدها توضیح می دهم که اندازه حسگر (یا اندازه فیلم) طول کانونی معادل را تغییر می دهد، نه طول کانونی واقعی لنز را.

دیافراگم

دیافراگم اندازه دهانه لنز است. بعضی از لنزها دیافراگم های ثابتی دارند که قابل تغییر نیستند، اما اغلب لنزهای عکاسی دیافراگم های متغیری برای کنترل میزان نوری که وارد لنز می شود، دارند. این دهانه با دیافراگمی مدیریت می شود که می توان آن را تنظیم کرد تا اندازه حفره (دیافراگم) که از طریق آن نور عبور می کند، تغییر کند.

آموزش دیافراگم

در عکاسی، دیافراگم نسبت طول کانونی به قطر دهانه دیافراگم بیان می شود. نسبت عموما به صورت عدد/f، استوپ/f، نسبت کانونی، نسبت/f یا دیافراگم نسبی بیان می شود.

این نسبت براساس سنجش های فیزیکی است و کاملا مستقل از اندازه حسگر دوربین یا اندازه فیلمی که با آن فیلم برداری می کنید، است. اندازه حسگر اثری بر عمق میدان دارد، اما نه به این خاطر که دیافراگم را تغییر می دهد. دیافراگم مستقل از کادر فیلم یا اندازه حسگر است.

فرمت 35 میلی متری

اولین چیزی که در مورد Crop Factor باید بدانید این است که همانند همه ضریب ها، باید یک مرجع پایه داشته باشیم که با آن کار کنیم. در دنیای عکاسی، این مرجع یک قطعه فیلم 135 است. در دنیای عکاسی دیجیتالی، حسگرهای تمام فریم هم اندازه این فیلم هستند؛ یک کادر فیلم با پهنای 35 میلی متری. دوربین هایی با این فرمت عکاسی به صورت اشتراکی به عنوان دوربین های 35 میلی متری معرفی می شوند.

یک نوار فیلم 35 میلی متری به صورت عرض 35 میلی متری اندازه گیری می شود.

یکی از منابع سردرگمی در مورد Crop Factor استفاده از اصطلاح 35 میلی متری در هنگام بحث در مورد مرجع است. مقدار در این مورد به عنوان سنجش طول کانونی استفاده نمی شود، بلکه به عنوان سنجش کادر فیلم استفاده می شود. ناحیه تصویر فیلم به صورت 24 در 36 میلی متر اندازه گیری می شود، اما لایه فیلم 35 میلی متر عرض دارد، بنابراین وقتی در مورد اصطلاح 35 میلی متری فکر می کنید،  در زمانی که در مرجه برای فیلم برداری یا اندازه یک حسگر دوربین استفاده می شود، بدانید که به طول کانونی لنز اشاره ندارد. شما می توانید یک لنز از هر طول کانونی را نصب کنید، حتی یک لنز 35 میلی متری در یک دوربین 35 میلی متری. طول کانونی طول کانونی است. ابعاد فیلم و حسگر متفاوت هستند.

دوربین 35 میلی متری تا به حال محبوب ترین فرمت دوربین برای چندین سال بوده است. به همین دلیل، برای افرادی که در دنیای دوربین های 35 میلی متری بزرگ شده ایم، وقتی ما به میدان دیدی فکر می کنیم که توسط یک لنز با طول کانونی مشخص ارائه می شود، یک لنز با طول کانونی حدودا 50 میلی متری یک نمای نرمال با میدان دید شبیه چشم انسان ارائه می کند. لنزهایی که طول های کانونی کوچکتری دارد یک نمای پهن تر را ارائه می کند و لنزهای دارای طول های کانونی طولانی تر نماهای تله یا محدودتری را ارائه می کنند.

حسگرهای دیجیتالی

زمانی که تقریبا هر کسی با دوربین های 35 میلی متری و دوربین های فیلم برداری 35 متری عکس و فیلم می گرفت، ساده بود. قطعا، افرادی بودند که با دوربین های فرمت متوسط و فرمت بزرگ کارهای خارق العاده ای انجامدادند و دوربین های ببین و بگیری وجود داشتند که فیلم های کوچک تری می گرفتند. دوربین اول من که از مادربزرگم به من ارث رسیده بود، یک دوربین Kodak Instamatic 30 با 110 فیلم در ابعاد 13 در 17 میلی متر بود. در آن زمان، هیچ کس در واقع به Crop Factor توجهی نشان نمی داد، اگر چه وجود داشت.

سپس، عکاسی دیجیتالی فرا رسید. در روزهای ابتدایی خود، اغلب حسگرها کوچکتر از فیلم 35 میلی متری بودند و از این جا سوال ها آغاز شده اند. چرا؟ زیرا حسگرها کوچکتر از فیلم 35 میلی متری بودند، تصایری که از طریق یک لنز با هر طول کانونی ویژه مشاهده می شوند، میدان دید متفاوتی نسبت به لنز مشابه در دوربین های فیلم برداری 35 میلی متری داشتند. گاهی اوقات، یک لنز 50 میلی متری دیگر میدان دید نرمالی نداشتند، بیشتر یک تله فوتو بود.

اگر هیچگاه فیلم 35 میلی متری نگرفته اید، مساله مهمی نبود، زیرا چشم ذهن شما یک مرجع فیلم 35 میلی مری برای لنزهای مختلف نداشت. اما عکاس هایی که وارد تصویربرداری دیجیتالی می شود تصمیم گرفتند که آنها باید میدان دید معادل 35 میلی متری لنزهای متعدد در هنگام اتصال به یک دوربین با یک حسگر دیجیتالی کوچکتر از فیلم 35 میلی متری را بدانند. واقعیت این است که Crop Factor اندازه گیری را به زبانی تفسیر می کند که در آن اکثر عکاسان امروزی هیچگاه در شروع کار نمی توانستند با آن به خوبی کار کنند. و به همین دلیل، بسیاری از شما با اشاره کردن به Crop Factor احساس سردرگمی می کنید. خوشبختانه، این آموزش سردرگمی شما را به پایان می رساند.

Crop Factor

یک لنز مدور یک دایره تصویر مدور و نه مستطیلی را ایجاد می کند. حسگر یا فیلم، در بدنه پشتی دوربین یک قسمت مستطیلی از این دایره تصویر را جذب می کند. وقتی ما از فیلم 35 میلی متری به عنوان استاندارد استفاده می کنیم، هر دوربینی با حسگر کمتر از کادر فیلم 35 میلی متری یک قسمت کوچکتر از دایره تصویر را پوشش می دهد که با یک لنز مشخص تولید می شود و از این رو میدان دید آن لنز را تغییر می دهد. این قسمت برش، Crop Factor است.

با این حال، در شکل سنتی، میدان دید تولید شده با یک لنز مشخص نه به عنوان سنجش درجات بلکه با طول کانونی لنز توصیف می شود، میدان دید برش زده شده را در یک طول کانونی لنز معادل تفسیر می کند.

به طور مثال اگر یک لنز 50 میلی متری را به دوربینی با حسگرفیلم کوچکتر از 35 میلی متر وصل کنید، باید طول کانونی آن لنز 50 میلی متری را ضرب در  ضریب بدست آمده از تفاوت اندازه حسگر کنید تا طول کانونی معادل 35 میلی متری را محاسبه کنید. این کار به شما ابزار بدست آوردن میدان دید لنز براساس آن طول کانونی معادل جدید را ارائه می کند. این بخش ضریب از Crop Factor است.

این ضریب تکثیر نسبت اندازه حسگر دیجیتالی به ابعاد نگاتیو فیلم 35 میلی متری است.

فرمول: قطر یک مثلث را می توان با a2+ b2 = c2 تعیین کرد

تمام فریم: : 24mm2 + 36mm2 = c2

: 24mm2 + 36mm2 = c2

ریشه دوم 1872=43.3 mm

تمام فریم یا قطری حسگر برش/قطری35 میلی متری = Crop Factor

بنابراین، اگر دوربینی با حسگر با اندازه APS-C دارد، اعداد را بکار بگیرید و Crop Factor معادل 1.5 برابری (یا 1.6 برابری برای کانن).

سپس، به منظور پیدا کردن طول کانونی میدان دید ارائه شده با حسگر APS-C کوچکتر، طول کانونی صحیح لنز را در 1.5 برابر ضرب کنید تا طول کانونی معادل 35 میلی متری لنز را بدست بیاورید. یک لنز 50 میلی متری در دوربین با حسگر APS-C با Crop Factor معادل 1.5 برابری میدان دیدی معادل لنز 75 میلی متری در یک دوربین فیلم برداری 35 میلی متری یا تمام فریم ارائه می کند.

بخاطر داشته باشدی که طول کانونی واقعی لنز تغییر نمی کند، همانند دیافراگم.

در مثال ما، در صورتی که با یک میدان دید لنز 50 میلی متری در ابتدا آشنا نباشید، شما خواهید دانست که این لنز مشابه، وقتی در جلوی حسگر کوچکتر قرار بگیرد، میدان دید محدودتری نسبت به دید نرمال شما  دارد.

در صورتی که لنز زومی در یک دوربین کوچکتر از تمام فریم دارید، شما می توانید معادل طول کانونی موثر را با ضرب اعداد طول کانونی در Crop Factor تشخی دهید. به طور مثال، یک لنز 70-200 میلی متری در یک حسگر APS-C 1.5 برد یک لنز 105-300 میلی متری دارد.

دوربین هایی که حسگرها یا فیلم های بزرگتر از کادر 35 میلی متری دارند Crop Factor کمتر از یک دارند. به طور مثال، یک حسگر Pentax 645Z فرمت متوسط 33 در 44 میلی متری سنجشمی شود. این سنجش یک Crop Factor معادل 0.78 برابری عرضه می کند. یک لنز 50 میلی متری در این دوربین میدان دید معادل یک لنز 39 میلی متری را ارائه می کند.

تمام فریم در برابر غیره

بنابراین برای عبور نکردن از مسیر تردد اینجا، به طور خلاصه، دوربین های تمام فریم برای تصاویر عمودی ایده ال نیستند، زیرا هیچ Crop Factor و لنزهای زاویه پهن میدان دید زاویه پهن آنها را حفظ نمی کنند. دوربین های دارای حسگر کوچکتر به لنزها یک اثر تلفه فوتوی مجازی ارائه می کنند که برای عکاسی ورزشی، حیات وحش و ماکرو ایده ال هستند. هر دو فرمت مزایا و معایبی دارند.

نکته شایان ذکر دیگر این که: لنزهای معمولی وجود دارند و لنزهایی وجود دارند که مخصوصا بر روی کار روی دوربین های دارای حسگر کوچکتر طراحی می شوند. این لنزهای دارای حسگر کوچک در دوربین های تمام فریم به خوبی کار نمی کنند. در یک دوربین دیجیتالی تمام فریم یا فیلم برداری 35 میلی متری، سایه روشن سنگین را تجربه می کنید.

در صورتی که لنز دارای حسگر کوچک روی یک دوربین دیجیتالی تمام فریم کار کند، دوربین ممکن است حسگر کوچکتری که دوربین برای آن طراحی شده بود را شبیه سازی می کند و به صورت خودکار میدان دید Crop Factor را ارائه می کند. یک لنز معمولی به خوبی بر روی یک دوربین دارای حسگر کوچکتر یا فیلم 35 میلی متری دیجیتالی تمام فریم کار می کند. Crop Factor تنها در صورتی که در یک بر روی یک دوربین دارای یک حسگرکوچک استفاده شود، برای یک لنز صدق می کند. امروزه، بعضی از شرکت های تولید کننده لنزهای معمولی خود را لنزهای تمام فریم می نامند تا تاکید کنند که مخصوصا برای دوربین های دارای حسگر کوچکتر طراحی نمی شوند. اما قبل از عکاسی دیجیتالی، کل لنزهای فرمت 35 میلی متری تمام فریم بودند.

نتیجه گیری

Crop Factor بسیار ساده است. نکته گیج کننده این است که یک سنجش زاویه ای (درجات میدان دید) را در عمل یک سنجش خطی (میلی متر طول کانونی لنز) تفسیر ی کند، بنابراین عکاس های 35 میلی متری قدیمی می توانند میدان دید یک لنز را براساس طول کانونی معادل با استفاده از حسگرهای کوچکتر از فیلم 35 میلی متری تشخیص دهند. متوجه شدید؟

فکر می کنم به شیوه های متعددی مفید است، اما عکاسان درمانده زیادی را در طول سالهای متمادی مشاهده کرده ام که برای درک و توضیح این مفهوم به مشکل بر می خورند.

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
256 کاراکتر باقی مانده