در سال های اخیر، به کار بردن پرسپکتیو در میان جامعه ی عکاسان محبوبیت زیادی یافته هر چه که باشد این لنزها جایگاه خود را در لیست خرید عکاسان امروز محکم کرده اند، اگرچه لنزهای tilt-shift از جمله ابزارهای تخصصی عکاسی معماری و منظره هستند ولی استفاده از آن ها برای پرتره، عکاسی از طبیعت بی جان و دیگر زمینه ها به شدت در حال گسترش است تا جایی که در بین سینماگران هم فراگیر شده اند.

در سال 2012 صفحه ی شبکه ی اجتماعی  David Fincher یک صحنه ی زیبا از هنلی رویال رگاتا به نمایش گذاشت به طوری که تماشاگران محوتاثیرگذاری عاطفی و بصری بالای فوکوس انتخابی آن شدند که نشان دهنده ی توانایی خلاقانه ی یک نوع ازعکاسی بود اگرچه در صورتی که بخواهید از آن استفاده کنید باید یک اطلاعات پایه ای قبلی از tilt-shift داشته باشید و این گام اول گرفتن این عکس های برجسته است.

لنزهای tilt-shift امکان کنترل و دستکاری پرسپکتیو را فراهم میکنند، تیلت صفحه ی فوکوس را درشرایطی مشخص میکند که عکاس میتواند لنز را در زاویه ای غیر از عمود بر صفحه تنظیم کند در حالی که لنزهای عادی فقط میتوانند به یک صفحه فوکوس کنند و نواحی دارای وضوح در تصویر فواصل یکسانی از دوربین دارند اما با تیلت صفحه ی کانونی منعطف است. براساس اصل Scheimpflug، میتوان تصویر را به طور کامل (پیش زمینه و پس زمینه) در فوکوس ضبط کرد و همچنین میتوان صفحه ی فوکوس را به یک بخش کوچک که در اطراف تار شده محدود کرد.

همچنین خلق یک تصویر با عمق میدان بسیار سطحی از طریق قابلیت های تیلت امکان پذیر است، بیشتر اوقات افراد مبتدی لنزهای تیلت شیفت را وسیله حقه بازی میدانند. shift  از طرف دیگر جابه جایی موازی به سمت بالا و یا پایین لنز در صفحه ی تصویر را فراهم میکند در نتیجه عکاس میتواند بدون اینکه دوربین را جابه جا کند مکان سوژه را در ترکیب بندی تغییر دهد و البته همه چیز را چهارگوش نگه میدارد.

همگرایی خطوط عمودی پدیده ای است که بنام keystoning  شناخته میشود ، این پدیده وقتی اتفاق می افتد که به عنوان مثال در حال عکس برداری از یک ساختمان بلند هستید. برای عکاسان حرفه ای معماری این قابلیت به منظور نگه داشتن ساختمان ها به صورت چهارگوش و در فوکوس ضروری است. ویژگی های خلاقانه ی tilt همچنین عکاسان را برای افزودن پویایی به پرتره ها، جشن ها، ظبیعت بی جان و جداسازی جزییات تشویق کرده است. کمپانی نیکون سه مدل لنز tilt-shift به همراه PC-E برای کنترل پرسپکتیو تولید کرده ، این لنزها شامل لنز زاویه باز PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED، لنز استاندارد PC-E Nikkor 45mm f/2.8D ED و یک لنز تله ی متوسط با نام PC-E Nikkor 85mm f/2.8D . کانن دارای 4 مدل لنز tilt-shift (TS-E) در بازار است که دو تای آن  TS-E 17mm f/4L و TS-E 24mm f/3.5L II دارای خط قرمز سری L هستند و دو گزینه باقی مانده هم TS-E 45mm f/2.8  و TS-E 90mm f/2.8 است.

اگر میتوانید پول بیشتری بابت لنزهای Tilt-shift بدهید  Schneider Optics را هم در نظر بگیرید که در صف شیشه های حرفه ای سازگار با کانن، نیکون، سونی آلفا، پنتاکس و فیز  وان است این لنزها با مشخصات 28mm f/2.8, 50mm f/2.8, 90mm f/4.5 برای DSLR  ها و همچنین فرمت متوسط با مشخصات 120 mm f/5.6 برای Mamiya/Phase One موجود است همچنین لنزهای واید Tilt-shift 24mm هم برای Bower, Samyang, Rokinon در دسترس هستند که برای سازگاری با کانن، نیکون و سونی الفا طراحی شده اند عکاسانی که به تازگی tilt-shift گراییدند باید همیشه یک سه پایه ی آماده داشته باشند و از آن جا که فوکوس از نوع دستی است نیازمند دقت و ذکاوت بیشتری است. قبل از دوره ی دیجیتال تنظیمات شیفت و تیلت دوربین های قدیمی از طریق دستکاری انعطاف بین دو حالت استاندارد حاصل میشد، استاندارد اولیه برای شیفت، حرکت و موازی به سمت بالا و پایین و برای تیلت حرکت در راستای یک محور اریبی است این دوربین های بزرگ هنوز هم برای عکاسی معماری حرفه ای استفاده میشوند و حتی برای عملکرد دیجیتال هم بهینه شده اند. دوربین هایی نظیر Linhof Techno Digital Field  به طور خاص برای عکاسی تجاری معماری طراحی شده اند و انعطافی که آن ها را قادر به فوکوس تا 240 میلمیتر می کند.

خیلی از عکاسان که اهل بازیگوشی هستند حالت هایی از تیلت را ایجاد میکنند بدون اینکه نیاز باشد الزاما کنترلی بر شیفت داشته باشند در بعضی موارد ارزش گذاری لنز tilt-shift مناسب کمی عجیب غریب است. خوشبختانه لنزهایی از سری lensbaby وجو دارند که تا حدودی میتوانند روی پرسپکتیو تاثیرگذار باشند که برای عکاسی پرتره، محیط و طبیعت بی جان مناسب هستند جالب تر از همه این که لنز Composer Pro lens with Edge 80 Optic که در حال حاضر برای دوربین های نیکون و کانن موجود است که این امکان را به کاربر میدهد که صفحه های فوکوس را کج کند و نواحی با ماتی انتخابی را ایجاد کند که در نتیجه میتوان حالت های جذابی را در پرتره ها ، مناظر و … خلق کند و به عنوان آخرین راه باید بگویم که به تازگی در آخرین نسخه های Adobe Lightroom انتخاب های گسترده ای برای اصلاح کنترل پرسپکتیو ایجاد شده است.

ممکن است کاربر در پانل اصلاحی لنز روی مودهای  Auto, Level, Vertical, و  Full کلیک کند که تا حدی قادر به اصلاح هستند ولی برای موقعیت هایی با distortion زیاد مناسب نیستند، در واقع یک ابزار موثر برای افرادی است که به دنبال خطوط عمودی در عکس های ساختمان ها و مناظر توسط لنزهای معمولی میباشند.

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
256 کاراکتر باقی مانده