
شلیک، انفجار، آتش بازی، بیگانهها، اسپارتانها و یک بخش چند نفره عالی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه همه و همه را در Halo 5: Guardians، بازی انحصاری کنسول ایکسباکس وان میتوانید پیدا کنید.با اینکه بازی Halo 5: Guardians دو سال پیش عرضه شد ولی مایکروسافت و استودیو 343 Industries، ناشر و سازنده بازی، همچنان در حال پشتیبانی از این بازی بزرگ بوده و با بهروزرسانیهای مختلفی، آن را تازه نگه داشتهاند.
حال طبق جدیدترین اخبار بازی، دیروز آپدیت جدید بازی Halo 5 در دسترس قرار گرفت و در جریان آن، محتویات جدیدی به بازی اضافه شد. در کنار محتویات و تغییرات روی اسلحههای بازی، میتوان به اضافه شدن ویژگیهای کنسول ایکس باکس وان ایکس به Halo 5: Guardians اشاره کرد. پس از این به روزرسانی، بازی Halo 5 از رزولوشن 4K UHD پشتیبانی خواهد کرد. البته در این میان به این نکته اشاره کنم که فعلا تا عرضه کنسول ایکسباکس وان ایکس در تاریخ ۱۶ آبان ماه (هفت نوامبر) باید صبر کرد.
جدای از موارد اضافه شده برای پشتیبانی از کنسول ایکسباکس وان ایکس، میتوان به در دسترس قرار گرفتن دوباره حالت Oddball و حالت Oddball FFA اشاره کرد که این بار مدالهای جدیدی نیز به همراه دارند. این دو حالت در ابتدا در بازی Halo 5 قرار داشتند ولی مدتی بعد از بازی حذف شده بودند. همچنین علاقهمندان به بخش Forge Mode بازی نیز میتوانند از آبجکتهای صداگذاری و Skull حالت Oddball نیز استفاده کنند.
در بخش محتویات جدید نیز میتوان به پوستههای جدید اسلحههای مختلف برای تیمهای Championship هیلو اشاره کرد و در کنار آن، پوستههای اسلحه منطقه HCS (ایالت متحده، کانادا، بریتانیا، مکزیک و استرالیا) به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت. در این میان میتوان یکی دیگر از بخشهای مهم آپدیت بازی هیلو 5 را به تغییرات و تیونینگ کردن اسلحههای مختلف اشاره کرد که از میان آنها میتوان به Battle Rifle و Assault Rifle اشاره کرد.
برای مثال اسلحه Battle Rifle در تمامی محدودهها کاربردی بود و به راحتی از طریق آن میتوانستید دشمنان را از پای درآورید و حال، استودیو 343 اینداستریز با تغییرات خود کاری کرده است که سرعت شلیک این اسلحه ۵۰ درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است.
بررسی بازی Halo 5
اما وقتی صحبت از گیمپلی بازی Halo 5: Guardians باشد، طرفداران این سری باید سرهای خود را بالا بگیرند و به آن افتخار کنند. در صنعتی که از نظر فروش Call of Duty یا Battlefield حرف اول را میزنند، این Halo است که حرف اول و آخر را در گیمپلی میزند و نابتری لحظات را از طریق آن به بازیکن منتقل میکند. اولین نکتهای که باعث شده برترین گیمپلی را در کل سری شاهد باشیم، تغییر نرخ ۳۰ فریم به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است که اصلیترین ستون گیمپلی به حساب میآید. همین تغییر بزرگ که به لطف قدرت سختافزاری ایکسباکس وان صورت گرفته، باعث شده تا شاهد سریعتر شدن روند تیراندازیهای پر برخورد و جنب و جوشهای فراوان اسپارتانها، کاوننتها و فوررانر باشیم. طبق عادت سری Halo که همیشه شاهد اضافه شدن تغییرات بزرگ و تاثیرگذار در هر شماره بودیم، این شماره نیز دست خوش تغییرات زیاد بنیادی شده است و به شکلی میتوان آنها را سنت شکن نامید. اما مثلث طلایی Halo که با مبارزه تن به تن (Melee Attack)، تیراندازی و نارنجک تشکیل شده است، سر جای خود باقی مانده و این مثلث کاملا حس و حال نسخههای قبل را در Halo 5 پا بر جا ساختهاند. آتشبازی، شلیک و برخوردها بسیار سبک و در عین حال قدرتمند شدهاند و در این نبردهای مجازی، به شکل بسیار واقعگرایی در جنگی کهکشانی قرار میگیرید. اما با توجه به سرعت بالای گیمپلی، اضافه شدن قابلیتهای جدید دور از انتظار نبود و تراسترپکها یا به زبان سادهتر، قابلیت نیرو و پرتاب به این امر تحقق بخشیدهاند.حال این تراستر پکها به عنوان ستونی اصلی برای متحرکتر و پر جنب و جوشتر شدن اسپارتانها پایه گذاری شدهاند. اصلیترین و مهمترین رکن تراستر پک قرار دادن نیرویی به اسپارتانها در جهت پرتاب ناگهانی به هر سمتی است که به خودی خود باعث ایجاد چندین شاخه کوچک در گیمپلی شده است. جاخالی دادن اولین شاخه از این قابلیت است و در فضاهای شلوغی که کاوننتها و فوررانرها با تیرها و گلولههای نورانی خود به شما یورش میآورند، تراستر پک به شما اجازه میدهد تا به طرفین پرتاب شوید و آنها را جاخالی دهید. درست همین قابلیت در بخش چند نفره یک امتیاز ویژه تلقی میشود، چون در بخش چند نفره شاهد شلوغی بسیار بیشتری خواهید بود که تلفات زیادی را به همراه دارد.در بخش چندنفره، برخلاف دشمنان سنتی، اینبار با بازیکنان زنده در قالب اسپارتانهای رو به رو میشوید و تراستر پکها یک ابزار کلیدی مهم در جهت موفقیت در برابر آنها به حساب میآیند. دیگر قابلیت این تراستر پکها مشتهایی است که با سرعت روانه دشمن میکنید. تنها کافی است بعد از زدن دکمه تراستر پک از مشت استفاده کنید و سپس شاهد پرتاب شدن و نابودی دشمن خواهید بود. از طرفی دیگر قابلیت گراند پاند که به زبان ساده مشت زمینی نام دارد، از همین قابلیت تراسترپک همراه با مشت زنی استفاده میکند که البته قضیه در این موضوع فرق دارد.
کافی است تا به هوا بپرید، برای چند ثانیه دکمه مشت یا همان Melee را نگه دارید و شاهد سقوط یک مشت قدرتمند بر سر دشمن باشید. در کنار تراسترپک نکات ظریفی نیز اضافه شده که بسیار به درد بخور و به جا هستند و یکی از آنها قابلیت بالا رفتن از سکوها به شمار میرود. این قابلیت که برای اولین بار در این سری اجرا شده، به بازیکن اجازه میدهد تا بتواند لبهها را بگیرد و از آن بالا رود. شاید بگویید این قابلیت بسیار سطحی است اما هنگامی که در بخش چند نفره و تعقیب و گریزهای این قسمت قرار بگیرید، نیاز برای بالا رفتن و پریدن از این سکو به آن سکو یکی از نیازهای بزرگ بازیکن تلقی میشود. همچنین بر خلاف گذشته، دویدن به یک امر همیشگی و بدون توقف تبدیل شده تا بتوانید بدون خستگی و راه رفتن بدوید. البته برای بالانس شدن این موضوع عاملهایی قرار داده شده تا زیاد هم به فکر دویدن نباشید. مثلا اگر شیلد یا سپر شما تمام شده باشد، اگر در حال دویدن باشید، سپر شارژ نمیشود و یک تیر کافی است تا جان به جان آفرین تسلیم کنید! تک تک این موارد باعث شده تا تحرک، سرعت و روان بودن یکی از مهمترین عاملهای موفقیت بازی به شمار رود. اما تغییر قابل توجهی در تیراندازی بازی قرار داده شده که کاملا روش آتشبازی در شمارههای قبل را زیر پا گذاشته که البته لازم به ذکر است استودیو 343 اینداستریز این کار را به بهترین نحو ممکن انجام داده است.
این حرکت جدید اسمارت اسکوپ «Smart Scope » یا هدف گیری هوشمند نامیده میشود و قابلیت نشانهگیری با تمامی اسلحههای موجود در بازی را به بازیکن ارایه میدهد. 343 به بهترین شکل و به گونهای که یک کپی برداری از دیگر هم سبکها تلقی نشود، این کار را انجام داده و طرحی منحصر به فرد را در این اسلحهها پیاده ساخته است. حتی اسلحه معروف UNSC Assault Rifle که هیچ گونه مگسکی روی خود ندارد نیز از قابلیت نشانهروی بهره میبرد. در ابتدا طرفداران بازی فکر میکردند که این قابلیت که بعد از سالها به Halo اضافه شده، امری اشتباه و نادرست است، اما درست همانند قابلیت دویدن بدون توقف، نشانهگیری نیز به شکل خاصی در بازی جای خود را باز کرده است که نه تنها به بدنه اصلی بازی صدمه نزده،بلکه به گستردگی و لذت گیمپلی کمک شایانی کرده است. همچنین 343 برای این قسمت هم عاملهای بالانس شده را پیاده کرده که مثلا اگر در حال نشانه گیری هستید و تیری به شما اصابت کند، از این حالت خارج شده و دشمن از شما دور میشود. البته باید توجه داشت که اسمارت اسکوپ همان نشانه گیری خودکار دیگر بازیهای تیراندازی نیست و تنها مربوط به استفاده از اسلحهها برای نشانهروی بهتر روی دشمن پیادهسازی شده است.
از ابتدای عرضه سری بازیهای Halo تا به امروز، Warzone را باید عظیمترین بخش چند نفره این سری دانست، چرا که همه چیز در آن اتفاق میافتد
تمامی این قابلیتها به شکل بسیار گستردهای در بخش چند نفره قابل استفاده هستند و استفاده درست از آنها عامل پیروزی را رقم میزند. بعید است که مدتها منتظر بازی Halo 5: Guardians نشسته باشید و نام Warzone یا منطقه جنگ را نشنیده باشید. بخش Warzone دارای نقشههای بسیار عظیم و بزرگ است که دو گروه ۱۲ نفره آبی و قرمز را مقابل یکدیگر قرار میدهد. از ابتدای عرضه بازیهای Halo تا به امروز، Warzone را باید عظیمترین بخش چند نفره این سری دانست، چرا که همه چیز در آن اتفاق میافتد. این بخش از یک مقر کوچک شروع میشود و ۱۲ نفر از یک تیم باید ابتدا پرومیسیونها یا کاوننتهایی که در آن حضور دارند را نابود کنند تا این که دربهای این مقر باز شود و وارد نقشه اصلی شوند. هر نقشه دارای سه مقر اصلی است که دو تیم آبی یا قرمز باید برای کسب امتیاز، این نقاط را به دست آورند و از آن در برابر نیروهای مقابل محافظت کنند. اما همه چیز به این سادگی نیست و کسب امتیاز از راههای فراوانی به دست میآید. هر از چند گاهی در یک گوشه نقشه، گروهی از دار و دسته پرومیسیونها یا کاوننتها وارد نقشه میشوند و در گوشهای از نقشه سنگر میگیرند تا به آنها حمله کنید. هر یک از این گروهها شامل چندین و چند سرباز میشوند و در راس آنها یک شوالیه یا یک رییس «Warden» قرار دارد و با کشتن آنها امتیاز کسب میکنید. اما بخش جذاب Warzone استفاده هر بازیکن از انواع و اقسام ابزار جنگی است. هر یک از این ابزارها به چند دسته تقسیم شدهاند که ابتدا مربوط به اسلحههای سبک میشود و میتوان از بین آنها یکی را انتخاب کرد و سپس ابزار سنگین مانند خمپارهها و نارنجک اندازها وجود دارند. بخش بعدی مربوط به وسایل نقلیه میشود که از گوست گرفته تا رِیس در گروه کاوننتها و از ورتاگ گرفته تا مانتیس و اسکورپیون از گروه UNSC، همه و همه در اختیار اسپارتانهای حاضر در Warzone قرار گرفته شده است. بخش آخر این اختیارات مربوط به عملکرد و قابلیت زره اسپارتانها میشودو افزایش سرعت، قدرت، سلامتی و زره از ویژگیهای این بخش محسوب میشود
البته این فکر که همه اینها همان ابتدا در اختیار شما هستند یک اشتباه بزرگ است و برای رسیدن به آنها نیاز به تلاش دارید. برای مثال هر چقدر که از خود در این بخش مایه بگذارید، امتیاز دریافت میکنید و طی چند مرحله سطح شما افزایش پیدا میکند. مثلا اگر سطح اول باشید قادر به استفاده از برخی اسلحههای سبک هستید، اگر سطح سوم باشید به طور مثال قادر به استفاده از وسیله نقلیه گوست خواهید بود و در سطح هفتم قادر به استفاده از اسکورپیون، تانک درشت هیکل UNSC خواهید بود. اما استفاده از آنها نیاز به بخش خاص دیگری دارد. در بازی بستههای قرار داده شده که Requisitions Pack نام دارند و پس از موفقیت شما در هر حالت از بازیهای چند نفره و بالا رفتن سطح اسپارتان، به شما اهدا میشود که با باز کردن آنها ابزار، سلاح، وسایل نقلیه و غیره در اختیار شما قرار میگیرد. این بستههای درخواستی متنوع هستند و 343 چندین راه برای به دست آوردن آنها قرار داده است. پکهای معمولی که بسته به سطح بازی شما به دست میآیند و بستههای دیگر نیز از سیستم پولی استفاده میکنند که شامل کارتهای طلایی میشود و کلاهخود و زرههای متفاوت را علاوه بر ابزار جنگی متفاوت در خود جای داده است. البته از سیستم پولی بازی ناامید نشوید زیرا 343 ریسک نکرده و Halo 5: Guardians یک بازی Pay to win یا پرداخت برای پیروزی نیست و برای به دست آوردن پکهای طلایی، میتوان از به دست آوردن و جمع کردن امتیازات نیز استفاده کرد. به زبان ساده برای مثال، اگر حدود چهار یا پنج بار در بخش Warzone شروع به بازی کنید، قادر خواهید بود در انتها یک پک طلایی خریداری کنید. حال اگر در Warzone یک اسکوربیون میخواهید، به طور معمول باید یک کارت اسکورپیون در بستههای درخواستی به دست آورید. هرچه بهتر بازی کنید، بستههای بیشتری میگیرد و هر چقدر بستههای بیشتری را به دست آورید و باز کنید، ابزارهای گوناگون در لیست انتخابهای شما در بخشهای مختلف چند نفره قرار میگیرند.
بخش چند نفره دیگر، Arena نام دارد که به خودی خود شامل بخشهای مختلف و سنتی Halo مانند اسلِیِر، ربودن پرچم، پناهگاه و بسیاری دیگر است. از آن جایی که Halo 4 حس و حال خود را نسبت به سریهای قبل در مورد این بخش از دست داده بود، اما در این قسمت حس آشنایی به شما دست خواهد داد و بالانس و اعتیاد از مهمترین عناصر جاری در رگهای این بخش هستند. رقابت بین آبی و قرمز بسیار پر شورتر شدهاند و در هر حالتی از شاخههای بخش چند نفره که حضور پیدا کنید، به شکل عجیب و سرسام آوری معتاد میشوید و به سختی قادر خواهید بود زیر یک ساعت در این بخش حضور داشته باشید. استودیو 343 برای بالانس بازی کارهای زیادی انجام داده است. به طور مثال هر هشت نفری که در یک مسابقه حضور پیدا میکنند همگی با اسلحههای یکسان وارد بازی میشوند و همگی در یک سطح قرار دارند. اگر دنبال اسلحههای خاص در هر نقشه هستید، باید مکان آنها را پیدا کنید. این اسلحهها جایی جاگذاری شده که اگه سر به هوا به سمتش بروید نیروهای دشمن قادر به آتش زدن شما در آن نقطه خواهند بود. همچنین در Halo 4 بازیکنان وقتی جان خود را از دست میدادند و بعد از چند ثانیه که به بازی برمیگشتند، دشمنان کم کم به خوبی محل بازگشت آنها را حفظ میشدند و به سرعت به سراغشان میرفتند. اما در Halo 5: Guardians از این خبرها نیست و بسته به موقعیت مکانی دیگر هم تیمیها و فضای تصاحب شده توسط تیم خودی، شخص به بازی وارد میشود. بخش جدیدی به نام Breakout نیز در بازی قرار داده شده که مپهای منحصر به فرد خود را دارند و دو تیم چهار نفره در مکانی خاص و تنها با یک بسته سلامتی بدون بازگشت پا به میدان میگذارند. اگر همه دشمنان را از بین ببرید، برنده خواهید شد، اگر پرچم را به نقطه محل دشمن برسانید، برنده خواهید شد. اما نکته مهم در این حالت و فرق آن با دیگر حالتهای چند نفره این است که اگر تنها کار کنید، مطمئنا کشته خواهید شد و باید تا انتهای بازی به انتظار بنشینید، اما اگر به صورت کاملا تیمی کار کنید، تیم دشمن به دردسر بدی خواهد افتاد.
بدون شک، بهترین و مهمترین ستون اضافه شده به Halo تا به امروز،نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است
این بازی در بخش صداگذاری و موسیقی عالی ظاهر شده و ساختار صدای 7.1 کاناله را در میدان صوتی بازیکن ارایه میدهد. صدای هر یک از اسلحهها، بسته به نوع و سبک تیراندازی افکتهای صوتی خاص خود را در فضا تولید میکنند و اگر یک هدست قدرتمند داشته باشید، ضرب گلولهها در گوشتان به رقص در میآیند و انفجارها کاملا حس جذاب خود را از طریق صدا به بازیکن منتقل میکنند. از طرفی دیگر، موسیقی بازی بدون شک یکی از بهترینها در این سری است که تِم کهنه و دل نشین بازی Halo از ابتدای منوی استارت تا انتهای بازی قابل شنیدن است و آرامش را با خود به همراه دارد. کار ساخت موسیقی این قسمت بر عهدهی کازوما جینوچی، آهنگساز قسمت قبل و همچنین بازیهای بزرگی مانند Metal Gear Solid 4 بوده است. در کنار آن انواع و اقسام موسیقیهای پُر شور، با شکوه و حتی آرام به گوش شنوده رسیده میشود که البته این موسیقی در برخی از اوقات بازی زیر صدای رگبار اسلحهها مخفی میشوند.
Halo 5: Guardians از نظر بصری، طراحیهای هنری و صدا، بسیار عالی عمل کرده و آن قدرت خود را به عنوان یک بازی اول شخص تیراندازی بسیار شلوغ، پر جنب و جوش و هیجانانگیز بر کنسول ایکسباکس وان پیاده کرده است. اگر این یک بازی سوم شخص تیراندازی همانند بازی Gears of War بود، کیفیت و وضوح تصویر کاملا زیر ذرهبین قرار میگرفت، اما Halo 5: Guardians، به عنوان یک بازی تیراندازی اول شخص، گرافیک بصری قابل قبول، گرافیک فنی کاملا پایدار، نور پردازی بسیار عمیق، شلوغیهای فراوان و سرعت بسیار زیاد را به بازیکن ارایه میدهد؛ تمام چیزهایی که یک بازی اول شخص تیراندازی نیازمند آن است. اگر فقط و فقط بخش روایت داستانی بهتر انجام میشد و آن حس باشکوهی که در تبلیغات بازی دیده بودیم را در طول بازی مشاهده میکردیم، Halo 5: Guardians به راحتی میتوانست برترین و کاملترین Halo ساخته شده در طول تاریخ ایکسباکس باشد. اما وزنه ترازو تنها به طرف گیمپلی و گرافیک بازی سنگینی میکند و سبک بودن بخش داستانی باعث شده حداقل برترین نباشد، اما یکی از بهترین قسمتهای سری Halo و در کل یکی از بهترین بازیهای تیراندازی اول شخص صنعت گیم به شمار برود.
نظرات