مهندسان کانن هرروز به دنبال پیدا کردن راهی برای توسعه و پیشرفت دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای‌اند. یکی از نتایج این تلاش، دوربین Canon 5DSR است که در دسته‌ی دوربین‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرد. یک دوربین با قدرتی شگفت انگیز و توانایی‌های گوناگون که بسته به زمینه‌ی فعالیت عکاس می‌تواند تبدیل به همراه همیشگی کاربر خود شود.

5DS vs. 5DSR

در ابتدا می‌خوایم تفاوت‌ اصلی این دو برادر ژاپنی را بررسی کنیم و ببینیم کدام دوربین را باید انتخاب کنیم. کانن 5DS و 5DS R دوربین‌هایی کاملا مشابه با یک تفاوت ویژه هستند. 5DS R فاقد فیلتر Low Pass است که به طور معمول روی سنسور تصویر تقریبا همه‌ی دوربین‌های عکاسی استفاده می‌شود. وظیفه‌ی فیلتر Low Pass، از بین بردن خطای Moire در عکس‌هاست. این خطا باعث اختلاط خطوط موازی و به هم‌ریختگی رنگ‌ها در بافت‌های ظریف می‌شود. مثلا زمانی که از لباس‌ها و پارچه‌ها عکاسی می‌کنید خطای Moire ممکن است ایجاد شود. فیلتر Low Pass این خطا را از بین می‌برد، ولی در عوض باعث تارشدگی اندک عکس می‌شود.

5DS R این فیلتر را ندارد و بنابراین عکس‌های آن اندکی شارپ‌تر و واضح‌تر از عکس‌های 5DS و دیگر دوربین‌های کانن است. اگر با 5DS R از سوژه‌ای عکاسی کردید که باعث بوجود آمدن خطای Moire شد، باید در پردازش نهایی آن را از بین ببرید. 5DS می‌تواند برای طیف گسترده‌تری از ژانرهای عکاسی، مثل عکاسی با رزولوشن زیاد چشم‌انداز، پرتره، معماری یا انواع عکاسی‌های استودیویی استفاده شود. ولی از 5DS R بهتر است برای عکاسی از سوژه‌هایی استفاده کنید که فاقد بافت هستند. مگر اینکه توانایی پردازش ثانویه‌ را برای برطرف کردن خطای Moire داشته باشید. حالا و پس از توضیح این تفاوت سراغ بررسی جزییات این دوربین می‌رویم.

گالری تصاویر گرفته شده توسط دوربین کانن EOS 5DsR :

طراحی

طراحی بدنه‌ی این دوربین برای عکاسان حرفه‌ای که قبلا با کانن کار کرده‌اند بسیار آشناست. تقریبا می‌توان گفت که ظاهر 5DS R هیچ تفاوتی با هم‌خانواده‌ی خود یعنی Canon 5D Mark III ندارد. البته وزن این دوربین نسبت به Mark III 30 گرم سنگین‌تر شده  و به 950 گرم رسیده است. چنین وزنی درمقابل سایر SLRهای سایز متوسط، مزیت چندانی محسوب نمی‌شود؛ چراکه معمولا این دسته از دوربین‌ها به دلیل اندازه‌ی سنسور و آیینه‌شان سنگین‌وزن هستند.

هنگامی‌که از بالا به 5DS R نگاه می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که توجهمان را به خود جلب می‌کند، دکمه‌ی روشن و خاموش‌کردن دستگاه است. در امتداد این دکمه، محور تنظیمات حالت‌های مختلف این دستگاه به چشم می‌خورد. کاربر به وسیله‌ی این قسمت می‌تواند دوربین را از حالت اتوماتیک خارج کرده و روی حالت دستی تنظیم کند.

در کنار این گزینه، در وسط قسمت بالایی دوربین hot shoe 5DS به چشم می‌خورد. کاربران استودیوهای عکاسی می‌توانند فلاش‌های سازگار با این مدل را در این قسمت قرار دهند و از آن استفاده کنند.

اما اصلی‌ترین قسمت 5DS در سمت راست hot shoe آن در نظر گرفته شده است. کاربر به‌وسیله‌ی این قسمت می‌تواند به تراز سفیدی نور، ایزو، موتور فوکوس اتوماتیک و نور پس‌زمینه‌ی ال‌سی‌دی تنظیمات دسترسی پیدا کند. در بالای ال‌سی‌دی، نشان‌دهنده‌ی تنظیمات دوربین و محور تنظیم سرعت شاتر تعبیه شده است. کمی آن طرف هم خود دکمه‌ی شاتر به چشم می‌خورد که وظیفه‌ی شکار تصاویر را به گردن دارد.

ارگونومی دوربین هم مانند هم‌خانواده‌اش یعنی Canon 5D Mark III مناسب است و به‌راحتی می‌تواند جای خود را در دستانتان پیدا کند. به طور کلی اگر از 30 گرم اضافه‌شدن وزن 5DS درمقایسه با 5D Mark III چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم بگوییم که طراحی 5DS نسبت به 5D Mark III هیچ تغییری نداشته است.

چشمی 5DS R از نوع اپتیکال بوده و این موضوع به این معناست که ViewFinder این دوربین می‌تواند کل محیط را به صورت 100درصد درمعرض دید شما قرار دهد. ممکن است چشمی دوربین شما را دلگرم کند؛ اما هنگامی‌که سراغ صفحه‌نمایش آن می‌روید، تا حدودی دلسرد خواهیم شد. Canon در5DS R از یک صفحه‌نمایش 3.2 اینچی با وضوح یک میلیون و 40 هزار پیکسل استفاده کرده است. این وضوح درمقایسه با سایر دوربین‌ها کم نیست؛ اما انتظار می‌رفت تا شرکت سازنده از بهترین صفحه‌نمایش ممکن در این مدل بهره ببرد. همانند مدل‌های قبلی در این سری، محور تغییر اندازه‌ی دیافراگم در کنار صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است.

سیستم فوکوس خودکار

Canon  در 5DS R از دو سیستم فوکوس خودکار Phase Detection و Contrast Detection استفاده کرده است.  Contrast Detection با توجه به تضادی که در بین رنگ‌های محیط وجود دارد، روی سوژه‌ی موردنظر کاربر فوکوس می‌کند. ضعف بزرگ این سیستم، ناتوانی آن در محیط‌هایی است که از لحاظ رنگی بسیار به هم نزدیک هستند. شرکت سازنده برای اینکه این ایراد را برطرف کند، Phase Detection را هم درکنار Contrast Detection قرار داده است. Phase Detection  با توجه به فاصله‌ی اجسام نسبت به دوربین، روی سوژه فوکوس می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهمی که 5DS را متمایز می‌سازد، تعداد نقاط فوکوس آن است. این دوربین می‌تواند به صورت هم‌زمان روی 61 نقطه از تصویر فوکوس کند.

درحقیقت می‌توانیم بگوییم Canon سعی کرده با قراردادن این دو سیستم فوکوس خودکار درکنار یکدیگر، محصول خود را مانند مدل‌های قبلی‌اش کامل به بازار عرضه کند.


سنسور

یکی از معیارهای مهمی که هنگام خرید دوربین باید به آن توجه داشت، اندازه‌ی سنسور دوربین است. شرکت Canon در قلب تپنده‌ی 5DS R از یک سنسور 36 میلی‌متری استفاده کرده است. نوع سنسور این دوربین مانند اکثر دوربین‌های امروزی CMOS در نظر گرفته شده تا مصرف باتری کاهش پیدا کند. این سنسور، تصاویر را با وضوح 51 مگاپیکسل به ثبت می‌رساند؛ درحالی که سنسور 5D Mark III وضوح 23 مگاپیکسل را ثبت می‌کند. درحقیقت اصلی‌ترین فاکتوری که در این مدل درمقایسه با 5D Mark III تغییر کرده، وضوح ثبت تصویر به وسیله‌ی سنسور دوربین است. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که وضوح بالاتر به معنی کیفیت بهتر تصاویر نخواهد بود.

بهتر است قبل از خرید این محصول به این نکته توجه کنید که سنسور 5DS تصاویر را در اندازه‌های 3:2 و 16:9 به ثبت می‌رساند.

اندازه‌ی سنسور با مگاپیکسل رابطه‌ی عکس دارد. این موضوع به این معنی است که اگر دو دوربین، اندازه‌ی سنسور یکسانی داشته باشند، (برای مثال هر دو 36 میلی‌متری باشند) به صورت نظری انتظار می‌رود دوربینی که وضوح تصویری بالاتری دارد، در شرایط نوری ضعیف‌تر، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهد. درنتیجه انتظار می‌رود 5DS R درمقایسه با 5D Mark III در شرایط نوری ضعیف‌تر عملکرد ضعیف‌تری از خود به نمایش بگذارد.

باید درکنار این موضوع توجه داشت که کارکرد این مدل برای عکاسی طبیعت، مد و عکاسی استودیویی درنظر گرفته شده که معمولا در چنین محیط‌هایی، نور به اندازه‌ی کافی دردسترس عکاس قرار دارد.

حساسیت به نور (ایزو)

در بین تمام این ویژگی‌ها، نباید حساسیت سنسور به نور یا همان ایزو را فراموش کرد. این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا بتواند در شرایط نوری ضعیف هم به عکاسی ادامه دهد. گستره‌ی ایزوی 5DS R از 50 تا 12800 متغیر است. درحقیقت یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این مدل با 5D Mark III گستره‌ی ایزوست. گستره‌ی ایزو در 5D Mark III بین 50 تا 102400 (تقریبا 10 برابر بیشتر) است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، Canon در 5DS R کیفیت ثبت تصاویر در ایزوهای بالا را فدای وضوح تصویر کرده است. برای پی‌بردن به این موضوع کافی است دو تصویر مشابه را در ایزو 12800 از هر دو دوربین در کنار هم بگذاریم. با انجام چنین مقایسه‌ای، متوجه خواهیم شد که تصویر ثبت‌شده با 5D Mark III نویز کمتری داشته و از کیفیت بالاتری برخوردار است. با توجه به این موضوع شاید بهتر باشد قبل از خرید این محصول، کاربری خود را مشخص کنید.

پردازنده و سرعت شاتر

Canon در این مدل از یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای به نام Dual DIGIC 6 استفاده کرده و درحقیقت پردازنده‌ی 5DS R درمقایسه 5D Mark III قدرتمند‌ شده است. اعمال دو الگوریتم رنگی sRGB و Adobe RGB در این دوربین به گردن این پردازنده‌ی دو‌هسته‌ای است. فرق این دو الگو در گستره‌ی رنگی است که روی تصاویر اعمال می‌کنند؛ بدین معنا که Adobe RGB گستره‌ی رنگی وسیع‌تری را پوشش می‌دهد و این موضوع تاثیر چشمگیری روی کیفیت رنگ تصاویر می‌گذارد. البته نباید این نکته را هم از قلم بیندازیم که همه‌ی نرم‌افزار‌ها، رنگ‌های Adobe RGB را پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما امروزه اکثر کاربران از نرم‌افزار Adobe Photoshop برای ویرایش تصاویرشان استفاده می‌کنند و این نرم‌افزار از Adobe RGB پشتیبانی می‌کند.

از پردازنده که بگذریم، به سرعت شاتر خواهیم رسید. سرعت شاتر این دوربین در کندترین حالت 30 و در سریع‌ترین حالت 1/8000 ثانیه است. البته می‌توانید دوربین را روی حالت Bulb قرار دهید تا به هراندازه که نیازتان است، از شاتر 5DS استفاده کنید.

اگر در دسته عکاسان خبری قرار می‌گیرید، باید به این موضوع توجه داشته باشید که 5DS R تنها 5 فریم در ثانیه عکاسی می‌کند. این موضوع به معنای ضعیف‌بودن پردازنده‌ی این دستگاه نیست. متاسفانه حجم تصاویر ثبت‌شده به‌وسیله‌ی این دوربین آن‌قدر بالاست که بیشتر از 5 فریم در ثانیه از آن انتظار نمی‌رود. پس اگر عکاس خبری هستید، بهتر است تمرکز خود را روی مدل دیگری بگذارید.

فیلم‌برداری

از امکانات عکاسی این دوربین که بگذریم، به دنیای وسیع دیگری خواهیم رسید؛ دنیای فیلم‌برداری. 5DS R علاوه بر اینکه امکانات عکاسی بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌دهد، از قابلیت فیلم‌برداری قابل‌قبولی برخوردار است. بهتر است نگاهی هرچند گذرا به قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین بیندازیم.

5DS R دوربینی آینه‌دار است؛ اما آینه در فیلم‌برداری کاربردی ندارد. هنگامی‌که کاربر دوربین را روی حالت فیلم‌برداری قرار می‌دهد، آینه کنار رفته و تنها سنسور است که ایفای نقش می‌کند. در کنار اندازه‌ی تصویر 1080P یا همان FullHD که این دوربین می‌تواند ضبط کند، کیفیت تصویر خوانده‌شده توسط سنسور بسیار مهم است. این کیفیت به صورت مستقیم با بیت ریت مرتبط است؛ بدین معنا که بیت ریت بالاتر نشانه‌ی جزییات بیشتر در تصویر خواهد بود. 5DS R می‌تواند با سرعت 24، 25 و 30 فریم در ثانیه با کیفیت FullHD و 50 و 60 فریم در ثانیه با کیفیت 720P فیلم‌برداری کند. در حالت 24 فریم در ثانیه این دوربین می‌تواند با بیت‌ریت 81 مگابیت بر ثانیه تصاویر را ضبط کند. خروجی HDMI  5DSمی‌تواند تصاویر را با کیفیت 1080P و با نمونه رنگ  8-bit 4:2:0 روی صفحه‌نمایش موردنظر کاربر به نمایش بگذارد.

هنگامی‌که نور وارد دوربین می‌شود، دوربین آن را پردازش کرده و به اطلاعات تبدیل می‌کند. در این فرایند، دوربین برای هر یک از رنگ‌ها یک عدد تعیین خواهد کرد .ساده‌ترین راه انتقال تصاویر، انتقال جداگانه‌ی اطلاعات رنگ است و ما برای این کار به پهنای ‌باند زیادی احتیاج داریم. در مدل YCbCr سه سیگنال به صورت جداگانه از مبدا به مقصد انتقال داده می‌شود. در این نام‌گذاری Y به معنای Luma یا همان کنتراست تصویر است. این نکته را نباید فراموش کنیم که چشم ما نسبت به Luma بسیار حساس‌تر از رنگ‌ها عمل می‌کند. در این بین Cb  تفاوت بین نقاط آبی و نقاط مشابه در Luma  را مشخص می‌کند و Cr هم بیان‌کننده‌ی تفاوت بین نقاط قرمز و نقاط مشابه در Luma   است. رنگ سبز هم با توجه به این خصوصیات در این روش به‌راحتی محاسبه می‌شود؛ اما اعدادی مانند  4:1:1یا 4:2:2 یا (4:4:4حالت ایده‌آل) که در این نام‌گذاری به چشم می‌خورند، هر یک معنای خاص خود را دارند.  عدد اول بیان‌کننده‌ی Luma  یا همان کنتراست تصویر بوده و دو عدد بعدی به‌ترتیب میزان Cb و Cr دوربین کاربر را نشان می‌دهند. طبیعی است که هرقدر این اعداد بالاتر باشند، تصویر شما کیفیت رنگ بهتری دارد.

اتصالات و باتری

این دوربین ضدآب با یک شارژ کامل باتری می‌تواند 700 عکس را برای کاربر به ثبت برساند. از دیگر ویژگی‌های کلیدی 5DS می‌توان به قابلیت TimeLapse Recording اشاره کرد.

این دستگاه ضدگردوغبار برای منتقل‌کردن تصاویر با بالاترین سرعت به پورت USB 3.0 مجهز شده است. درکنار این موضوع باید به این نکته توجه داشت که می‌توان روی این دوربین از هر دو مدل کارت حافظه‌ی SD و CF استفاده کرد. درکنار این امکانات شرکت سازنده قابلیت اتصال میکروفون، پورت Mini HDMI و ریموت کنترل را برای 5DS درنظر گرفته است. شاید بهتر بود مانند 5D Mark III امکان اتصال هدفون به این مدل در بین سایر امکانات ارتباطی گنجانده می‌شد.

جمع‌بندی

بهتر است به جای اینکه لقب نسل بعدی 5D را به 5DS R بدهیم، آن را یک شاخه‌ی فرعی از خانواده‌ی 5D محسوب کنیم؛ چراکه کارایی این دوربین درمقایسه با سری Markها کاملا متفاوت است. این دوربین مناسب افرادی است که به دنبال عکاسی در شرایط نوری مساعد هستند و درکنار این موضوع به تعداد عکس‌هایی که در ثانیه به ثبت می‌رسانند، توجه نمی‌کنند. همان‌طور که گفتیم، 5Ds و 5Ds R مثل رقیب‌های نیکونی خود یعنی D800 و D800E (البته جدیدا D810) می‌توانند جایگزین ارزان قیمتی برای دوربین‌های قطع متوسط باشند. جایگزین‌هایی که در شرایط ایده‌آل، عکس‌هایی نه دقیقا مثل عکس دوربین‌های قطع متوسط، بلکه عکس‌هایی شبیه به آن‌ها می‌گیرند. بنابراین اگر از این دوربین‌ها در شرایط بسیار خوب نوری، اپتیک بسیار با کیفیت و لرزش حداقلی استفاده کنید، می‌توانید بیش‌ترین بهره را از قابلیت آن‌ها ببرید. تکرار می‌کنیم که 5Ds و 5Ds R جایگزین 5D Mark III نیستند و احتمالا در آینده‌ی نزدیک باید منتظر 5D Mark IV باشید. با این حال 50 مگاپیکسل رقمی نیست که هر عکاسی بتواند به راحتی از کنار آن بگذرد. قطعاً عکاسان منظره و عکاسان استودیو از این دوربین استقبال بی نظیری خواهند کرد.

پربازدیدترین مطالب اخیر
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
256 کاراکتر باقی مانده